EDUCAŢIE/CULTURĂ

265 de ani de la nașterea lui Mozart, geniul muzicii clasice

Wolfgang Amadeus Mozart este unul dintre cei mai apreciaţi compozitori clasici la nivel mondial, multe dintre lucrările sale sunt parte a repertoriului standard al instituţiilor şi festivalurilor muzicale la nivel internaţional. Opera sa, cu peste 600 de lucrări, acoperă o varietate mare de genuri muzicale. A impresionat prin genialitatea compoziţiei, lăsând opera sa moştenire culturii universale.

”Este singurul muzician care a avut atâtea cunoştinţe pe cât a fost de genial, şi a fost atât de genial câte cunoştinţe avea”, remarca Ludwig van Beethoven (1770-1827) despre Wolfgang Amadeus Mozart, potrivit https://wolfgang-amadeus.at.

Talentul extraordinar al lui Wolfgang Amadeus Mozart a putut fi observat încă de la vârste fragede. S-a născut la 27 ianuarie 1756, în Salzburg, conform www.mozart.com. A fost botezat, o zi mai târziu, în catedrala St. Rupert. La botez a primit numele complet Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart, pentru ca mai târziu, la maturitate, să se recomande Wolfgang Amade Mozart, potrivit https://wolfgang-amadeus.at.

Călătoriile familiei sale în diferite oraşe europene au oferit cadrul propice al afirmării lui Mozart. În 1762, la curtea Electorului Bavariei, în Munchen, şi, în acelaşi an, la Curtea Imperială din Viena şi din Praga, au avut loc primele reprezentaţii ale lui Mozart, pentru ca ulterior să fie implicat într-un turneu de trei ani şi jumătate la diferite curţi din Europa – Munchen, Mannheim, Paris, Londra, Haga, Zürich, Donaueschingen. În acest turneu, Mozart întâlneşte o mulţime de muzicieni şi s-a familiarizat cu operele altor compozitori. O influenţă aparte asupra lui Mozart a avut-o Johann Christian Bach, cu care s-a întâlnit la Londra, în anii 1764-1765.

La întoarcerea din Italia, la 13 martie 1773, Mozart a fost selectat ca muzician al administratorului Salzburgului – prinţul arhiepiscop Hieronimus Colloredo. A fost considerat fiul favorit al Salzburgului, unde avea numeroşi prieteni şi admiratori, bucurându-se de oportunitatea de a compune într-un număr mare de genuri, simfonii, sonate, seranade, şi ocazional operă. Unele dintre operele realizate la debutul perioadei sunt susţinute, cu o mare frecvenţă, pe marile scene ale lumii.

La Viena s-a împrietenit cu Joseph Haydn, cu care a interpretat, de câteva ori în capitala imperiului, dar căruia i-a şi dedicat cele şase cvartete, în perioada 1782-1785, care au fost considerate un răspuns la opera ”Opus 33” a lui Haydn din 1781.

În mai 1786, Viena aprecia frumuseţea spectacolului ”Nunta lui Figaro”, pus în scenă, în acelaşi an, şi la Praga.

Ultimii ani ai vieţii sale au consemnat un nivel însemnat de realizări, potrivit biografului Maynard Solomon, fiind realizate unele dintre operele atent îndrăgite astăzi precum opera ”Flautul Fermecat”, ”Concertul final pentru pian” – în Si bemol, ”Concertul pentru clarinet”, ultimul dintr-o serie de cvartete de coarde Mi Bemol, ediţia revizuită a ”Simfoniei a 40-a”, ”Motetul Ave verum corpus” şi ”Recviemul” neterminat. Succesul public al eforturilor sale, din această perioadă, a fost oglindit de opera ”Flautul Fermecat”, dată fiind şi frecvenţa cu care a fost jucată de la premieră şi până la moartea sa, aceasta fiind una dintre ultimele sale bucurii.

Cu prilejul premierei, la 6 septembrie, a operei ”La Clemenza di Tito”, dedicată manifestărilor de încoronare a împăratului Leopold al II-lea, la Praga, Mozart s-a simţit rău, fiind, totuşi, în posibilitatea ulterioară de a-şi continua activitatea, respectiv coordonarea premierei din 30 septembrie a operei ”Flautul Fermecat”. La ora 1:00, în dimineaţa zilei de 5 decembrie 1791, a murit. A avut parte de o înmormântare simplă, fără ca prietenii sau familia să fie prezentă la ceremonie. În perioada care a urmat morţii sale, opera sa a cunoscut o explozie faţă de publicul larg, atât prin reprezentaţii, la Viena şi Praga, cât şi prin volume publicate din partea editorilor, entuziasmul cucerind pături semnificative ale societăţii.

sursa agerpres