ECONOMIC

Serele tinerei Silvia Răileanu produc roşii de 33 lei/kg şi nu fac faţă cererii

Pe 1,7 hectare de sere hidroponice (cultivate fără sol – n.red.), antreprenoarea cultivă doar specialităţi de roşii cherry de toate culorile şi mărimile.

Serele Super, afacere dezvoltată în apropiere de Timişoara de o fa­milie de antreprenori, a pornit din dorinţa Silviei Răileanu de a le oferi celor patru copii ai săi legu­me sănătoase.

„Atunci când eşti părinte lucrurile se schimbă, îţi doreşti ce este mai bun pentru copiii tăi şi vrei să faci o schimbare în viaţa ta, a lor sau chiar la nivel de comunitate. Ne-am gândit că exact ca noi gândesc şi ceilalţi pă­rinţi. Aşa au apărut „roşiile cu gust de roşii“. Cu ideea aceasta în minte am început să ne in­teresăm ce fonduri europene există pentru in­ves­tiţii în agricultură“, po­ves­teşte Silvia Răileanu, 37 de ani, care a dez­vol­tat brandul Serele Super prin interme­diul en­tităţii fiscale Silvia Răileanu Între­prindere Indi­viduală.

 

„Întâmplător, am aSera pe structura de sticla_bjuns la Greentech în Olanda şi din curiozitate ne-am înscris la un tur prin câteva sere. Eram mai mult interesaţi de serele de flori. Aşa s-a născut ideea de a construi o seră de flori cu fonduri UE.

Ne-am întors acasă, am început să stu­diem ce ar fi mai rentabil. Aşa ne-am dat sea­ma că e riscant să investeşti în flori. Ca să ai suc­ces trebuie să te asiguri că produsul tău este căutat de consumator. Cu florile e mai greu, dar cu legume gustoase poate să fie mult mai simplu“, a mai spus antreprenoarea.

Astfel, în iunie 2014 a început demara­rea busi­nessului cu sere prin depunerea pro­iec­tului la Agenţia pentru Finanţarea Investi­ţi­ilor Rurale, iar serele au devenit func­ţionale în februarie 2018, când au plan­tat răsadurile de roşii.

„Investiţia în 1,7 hectare de sere moderne s-a ridicat la 1,85 milioane de euro, din care 500.000 de euro a fost grantul neramburabil de la UE şi finanţarea am primit-o de la CEC Bank prin intermediul produsului «Credit de investiţii fonduri europene»“, a mai spus Silvia Răileanu.

Pe 1,7 hectare de sere hidroponice (culti­vate fără sol – n.red.), antreprenoarea cul­tivă doar specialităţi de roşii cherry de toate culorile şi mărimile.

Sera a început să producă doar de anul trecut, și aici lucrează 16 persoane, toți fermieri, din localitatea vecină, toți conștienți că au un loc de muncă stabil, de pe urma unei finanțări europene.

Pe nea Ștefan, investiția nouă l-a convinsă să își lase munca similară într-o seră din Germania. S-a repatriat și e bucuros că poate lucra civilizat și la el acasă: “Decât să iau 1000 de euro în Germania, mai bine iau 600 aici, e civilizat, îți dă 2600 de lei și bonuri, e bine, e modern. Eu treceam și am văzut din mașină, când plecam în Germania, că se face și am întrebat și m-am angajat.”

Oamenii se conving, treptat, că în sfârșit, în locurile natale, pot găsi condiții de muncă la standarde europene. Că apartenența la Uniune începe să se vadă și în agricultura românească, prin investiții pentru care pot să ne invidieze și est-europenii.

Ștefan, muncitor: “Asta e mai modernă decât în Germania, acolo stăteam la un metru de pământ, culegeam greu”.

A înțeles că Europa îți da slujbe și la tine în țară, dar te obligă să te conformezi la standarde ce pot ridică o comunitate și îi pot aduce înapoi pe românii plecați în diaspora.

Răsadurile de roşii vin la seră deja mari (40-50 cm), iar sezonul de plantare începe în luna ianuarie. Recoltarea se începe la 70 de zile de la plantare, astfel că primele roşii ajun­g în cutii începând cu jumătatea lunii martie şi până în prima săptămână din decembrie.

„Anul acesta vom recolta până pe 6 decem­brie. Estimăm că vom recolta minim 500.000 kg de specialităţi. În domeniul acesta nu vorbim de profit uriaş, fiecare kg/mp con­tează. Nu am atins capaci­ta­tea maximă, dar suntem în grafic, mult peste medie. Pentru anul viitor target-ul va creşte, expe­rienţa contează.“

Roşiile cultivate de Serele Super ajung în reţelele de maga­zine Lidl, Auchan, Profi, Carrefour, Mega-Image.

„Cererea e mare, singura soluţie este să îm­part producţia în cinci părţi egale. În Timişoara colaborarea cu Auchan şi Mega Image este foarte frumoasă, suntem pro­mo­vaţi ca producător local, avem stand doar cu pro­dusele noastre.“