Cum vremea stirilor „adevarate” a cam trecut de mult, si unii consumatori (dar inca nu toti) s-au prins ca presa nu mai relateaza in mod obiectiv realitatea, ci in functie de sponsor si de interesele din spate, au fost inventate „agregatoarele” de stiri.
Pe scurt, un website de acest gen (un exemplu este Ground news) iti colecteaza toate relatarile din media pe un subiect anume si in plus iti poate oferi si o statistica interesanta: ce procentaj de site-uri „progresiste” respectiv „conservatoare” iti vorbesc despre respectiva tema si in ce termeni: pozitiv, negativ sau neutru.
Unealta ajuta omul ce poseda gandire critica (sau macar este in curs de a-si-o dezvolta) sa faca ordine in avalansa de informatii bombastice si sa fie in stare sa distinga adevarul din propaganda.
Pentru ca in ciuda a ceea ce cred majoritatea consumatorilor de stiri, presa de azi nu este nici „mincinoasa”, nici „adevarata”. Daca acum 30-40 de ani puterea ziarului consta in a afla si a transmite informatia, astazi, sub presiunea cantitatii uriase de date, numai informatia prezentata „mestecat”, adica tendentios, care se adreseaza creierului reptilian (emotiilor primare) mai trece observata. Suntem in epoca adevarului care ne place.
Un exemplu recent. Stirea „Rusia a dezvoltat un vaccin anti-cancer” este prezentata in mod pozitiv de site-uri in general favorabile Rusiei in razboiul cu Ucraina, si cu multa suspiciune de tabara opusa. Astfel o informatie ce nu are propriu-zis nici o legatura cu conflictul ruso-ucrainean devine automat un instrument de propaganda, o unealta de generat emotii.
„Agregatorul” de stiri face astfel efortul de a reda informatiei pure rolul ce l-a avut candva: de a contribui la largirea cunoasterii, de a hrani in primul rand mintea si nu prejudecatile.