POLITICĂ

ALDE: Stare de urgenţă nu poate justifica încălcarea drepturilor şi libertăţilor individuale ale românilor

Ieri s-a încheiat starea de urgenţă instituită de Preşedintele României prin Decretul 195/2020. A fost pentru prima dată când România democratică a trecut printr-o asemenea stare excepţională. Faptul că această situaţie a fost generată de un inamic invizibil, împotriva căruia cea mai bună armă de apărare s-a considerat a fi izolarea cetăţenilor în propriile locuinţe, a făcut-o şi mai greu de suportat. Cred că toţi avem semne de întrebare despre eficienţa gestionării acestei crize şi, mai ales, toţi ne dorim să îmbunătăţim felul în care autorităţile reacţionează în situaţii limită. Perioada imediat următoare încetării stării de urgenţă este o perioadă propice pentru a face evaluări, a trage concluzii şi a elabora proceduri mai clare şi mai coerente pentru gestionarea crizelor.

Vă trimit spre analiză proiectul de lege întocmit de experţii ALDE cu privire la obligativitatea autorităţilor de a prezenta o informare, atât Parlamentului cât şi românilor, asupra felului în care s-a gestionat criza generată de epidemia de coronavirus, ce fel de acţiuni au fost întreprinse, precum şi ce drepturi şi libertăţi au fost limitate pe parcursul stării de urgenţă. Dreptul la viaţă şi, implicit, dreptul la sănătate sunt drepturi consacrate în Constituţia României, însă protecţia acestora, ca urmare a declarării stării de urgenţă, nu trebuie să constituie un prilej de abuz în privinţa celorlalte drepturi fundamentale, iar limitarea unor asemenea drepturi fundamentale, chiar şi temporar, este necesar a fi temeinic justificată.

Proiectul prevede obligativitatea Preşedintelui României şi a Prim-ministrului
de a prezenta în plenul Parlamentului câte un raport despre felul în care
au acţionat, înainte şi pe întreaga durată a stării de urgenţă, pentru a contracara
efectele crizei generate de epidemia de coronavirus.

De asemenea, în acest proiect de lege este prevăzută şi obligativitatea informării românilor cu privire la ce fel de drepturi le-au fost limitate, cine a dispus, motivul şi pe ce durată de timp s-au aplicat aceste măsuri. Prin limitare a drepturilor şi libertăţilor înţelegem libera circulaţie, inviolabilitatea domiciliului, viaţa intimă, secretul corespondenţei etc., care au fost suspendate în baza Decretului privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi a ordonanţelor militare.

În contextul legislaţiei actuale, măsurile de limitare a unor drepturi pe durata
perioadei stării de urgenţă nu sunt explicate după încetarea acesteia. Parlamentul,
ca organ suprem legislativ şi garant al democraţiei, care exercită funcţia de control
asupra Executivului, este îndreptăţit să primească explicaţia Guvernului cu privire
la măsurile adoptate, mai ales în ceea ce priveşte limitarea drepturilor, după cum şi
persoanele afectate de măsurile cu caracter individual trebuie să primească
explicaţia de rigoare.

ALDE consideră că o stare de urgenţă nu poate justifica încălcarea drepturilor şi libertăţilor individuale ale românilor, fără ca ei să fie informaţi şi să poată ataca aceste decizii.

Întrucât este pentru prima dată când în România a fost instituită starea de urgenţă, este necesar să vedem cum au acţionat autorităţile, ce măsuri preventive au fost luate anterior instituirii stării de urgenţă şi să tragem cu toţii învăţăminte din modul în care a fost gestionată această situaţie excepţională. Cred că este important să ne asigurăm că, dincolo de limitările pe care le-am suferit, nu au fost derapaje de la regulile democratice care trebuie să rămână valabile chiar şi într-o stare excepţională. Statul de drept nu se suspendă pe perioada stării de urgenţă.

Domnilor preşedinţi, sper că experţii partidelor pe care le conduceţi îşi vor aduce contribuţia la proiectul de lege propus de noi şi el va putea fi înaintat în timp util Parlamentului, pentru a fi dezbătut şi aprobat în procedură de urgenţă.

Preşedinte ALDE,

Senator Călin POPESCU-TĂRICEANU