Asociațiile studențești: ,,Biletele de tren achiziţionate online, un drept care rămâne momentan un vis”

Ne aşteaptă încă o vară în care Căile Ferate Române (CFR) şi Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) lasă studenţii şi elevii la cozile interminabile de la ghişee, în lipsa opţiunii de procurare a biletelor online sau la ghişeele rapide.

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) a militat constant pentru drepturile studenţilor privind accesul la transportul feroviar intern. Atragem atenţia asupra faptului că, în momentul de faţă, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători, Ministerul Transporturilor (MT), respectiv Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), gestionează într-un mod extrem de deficitar gratuitatea studenţilor la transportul feroviar intern. La mai bine de un an şi jumătate de la dobândirea acesteia, studenţii nu pot să îşi achiziţioneze nici acum biletele online, circulând cu garnituri aflate într-o stare execrabilă. SNTFC ,,CFR Călători” nu ţine cont de solicitările propriilor călători în ceea ce priveşte creionarea unui mers al trenurilor în acord cu nevoile acestora.

Este inadmisibil faptul că în secolul XXI, în plin proces de revoluţie tehnologică, studenţii sunt nevoiţi să îngroaşe rândurile la casele de bilete, întrucât nu există voinţa de a rezolva această problemă. Faptul că aceştia nu îşi pot cumpăra biletele online determină situaţia din prezent, în care SNTFC ,,CFR Călători” nu poate realiza prognoze cu privire la gradul de încărcare al garniturilor, provocând discomfort călătorilor, întrucât există un număr mare dintre aceştia care călătoresc în picioare, dacă mai găsesc un loc.

Astfel, vina este împărţită între cele trei instituţii în mâinile cărora este soluţia, şi anume SNTFC ,,CFR Călători”, MT şi MEN.

De asemenea, dacă demersurile necesare ar fi fost întreprinse de la începutul anului universitar curent, astăzi procurarea biletelor online nu ar mai fi reprezentat o problemă pe care să o aducem în prim-plan. Mai exact, Ministerul Educaţiei Naţionale are obligaţia de a trimite către Căile Ferate Române în decurs de maximum două luni de la începerea anului universitar datele din Registrul matricol unic, lucru care nu s-a întâmplat nici până acum, dar care este stipulat de art. 5, alin. (5) din Normele metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi din 31.01.2017.

Aşadar, a trecut un an universitar complet în care nu s-a făcut nimic în această privinţă. Ajungând la final şi aflându-ne în perioada în care studenţii se întorc înapoi în oraşele de provenienţă sau pleacă în vacanţă, ne vom confrunta din nou cu acele cozi interminabile pe care cu toţii le-am întâlnit cel puţin o dată. Făcând o comparaţie cu anul 2017, când luna iulie a reprezentat perioada în care elevii şi studenţii au achiziţionat numărul cel mai mare de bilete în decursul întregului an calendaristic, putem afirma că istoria se va repeta curând, ca urmare a lipsei de interes a celor doi actori mai sus menţionaţi.

Atragem atenţia şi asupra faptului că, în conformitate cu un răspuns primit din partea SNTFC ,,CFR Călători”, ,,deficitul de material rulant este de aproximativ 400 de vagoane”, în contextul în care parcul de vagoane funcţionale este de aproximativ 800 de vagoane. Pe scurt, deficitul de vagoane este de 50%! În plus, ,,CFR Călători nu are prevăzute în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli, sume pentru achiziţionarea de material rulant nou”, promiţându-se că Autoritatea de Reformă Feroviară, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, va achiziţiona respectivele vagoane. Când? Nimeni nu ştie…

În concluzie, dată lipsa totală de interes în soluţionarea acestei probleme, reiterăm solicitarea noastră către SNTFC ,,CFR Călători”, Ministerul Transporturilor şi Ministerului Educaţiei Naţionale, de a întreprinde toate demersurile necesare în vederea respectării dreptului studenţilor la transport feroviar intern gratuit, civilizat şi accesibil, inclusiv prin intermediul mediului online.

,,Este inacceptabil ca la mai bine de un an şi jumătate de la adoptarea legislaţiei privind transportul feroviar intern gratuit, studenţii să nu poată să îşi achiziţioneze online biletele de tren. Suntem consternaţi de lipsa de interes a celor responsabili de implementarea acestei obligaţii legale. De asemenea, suntem indignaţi de condiţiile precare din garniturile de tren. SNTFC ,,CFR Călători” funcţionează doar cu unul din două vagoane necesare pentru a opera căile ferate într-un mod decent. Indiferenţa decidenţilor cu privire la acest subiect creează frustrări călătorilor. În contextul în care o treime din călătorii sunt efectuate de către studenţi, solicităm măsuri urgente pentru îmbunătăţirea situaţiei” – Marius DEACONU, Preşedinte ANOSR

Pentru detalii şi informaţii suplimentare, vă stăm la dispoziţie:
Adelina TÎRNOVANU
Vicepreşedinte Relaţii Publice

Marius DEACONU
Preşedinte ANOSR

* * *
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) este federaţia naţională studenţească, non-guvernamentală şi non-partizană care, de peste 17 ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenţilor din România, apărarea şi promovarea drepturilor şi obligaţiilor acestora, cât şi stimularea participării lor la actul educaţional şi la viaţa socială, economică şi culturală.

ANOSR reuneşte studenţi din 18 centre universitare din întreaga ţară, din 31 de universităţi, atingând un număr de 100 de organizaţii membre, care luptă împreună pentru menţinerea în funcţiune a mecanismului mişcării studenţeşti.

La nivel naţional, ANOSR este parte a Alianţei pentru o Românie Curată şi membră în Consiliul Tineretului din România. De asemenea, federaţia este reprezentantul legitim al studenţilor din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizaţiei Europene a Studenţilor (ESU – European Students’ Union), singura structură europeană care reprezintă studenţii.

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.