DIN TRANSILVANIA, ECONOMIC

Bihor. Ilie Bolojan începe curățenia județului cu persoanele apte de muncă, beneficiare ale ajutorului social,

Vineri, 22 ianuarie, a fost încheiat un protocol de colaborare între Consiliul Județean Bihor, Instituția Prefectului și Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bihor, cu scopul de a se asigura respectarea legislației privind venitul minim garantat. Obiectivele lui vizează: implicarea beneficiarilor cu venit minim garantat apți de muncă în ecologizarea și menținerea curățeniei în județ și monitorizarea permanentă a planurilor de acțiune sau de lucrări de interes local realizate de primării, precum și a situațiilor lunare privind beneficiarii de ajutor social.

În județul Bihor sunt, în medie, 3.100 de persoane care încasează lunar venitul minim garantat, 1.600 dintre acestea fiind apte de muncă. Conform datelor oficiale din luna noiembrie 2020, beneficiarii de ajutor social ar fi prestat, în total, aproximativ 35 de mii de ore de muncă. Unitățile Administrativ-Teritoriale (U.A.T.) cu cei mai mulți beneficiari de ajutor social apți de muncă sunt: Lugașu de Jos (112 beneficiari), Lăzăreni (98) și Suplacu de Barcău (75). Plățile efectuate în fiecare lună în județul Bihor pentru venitul minim garantat sunt în valoare de 10,2 milioane de lei.

„Este normal și de bun simț să existe o organizare a fiecărei primării, în așa fel încât aceste ore de muncă să se desfășoare cu un randament rezonabil în folosul comunității. Vom avea întâlniri cu primarii din localitățile unde sunt cel puțin 15 beneficiari de ajutor social apți de muncă, sunt peste 30 de U.A.T.-uri în această situație, și le vom solicita ca planurile de muncă să fie reale, adaptate problemelor din fiecare localitate, să nu ne mai trezim cu situații în care un plan este luat cu copy-paste și treci că vei ecologiza Crișul Repede, dar râul nu trece pe la tine prin comună. Scopul nu este să scoatem oamenii de la plata venitului minim garantat, ci scopul corect și moral este ca cei care beneficiază de aceste alocări să desfășoare orele de muncă… Începând cu luna martie ne propunem, după o perioadă de pregătire, de verificare a planurilor de muncă, de discuții cu primarii, ca două echipe mixte ale Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Bihor și ale Instituției Prefectului să fie prezente zilnic pe teren și să înceapă verificările, în așa fel încât să constatăm că planul de lucru este realizat în teren și că oamenii sunt prezenți. Acolo unde se va constata că nu există o organizare, într-o primă etapă se va da un avertisment primăriei, în a doua etapă, conform prevederilor legale, se aplică o amendă primarului pentru nerespectarea prevederilor și, în subsidiar, se suspendă plata acestor drepturi până la clarificarea situației. Consiliul Județean le va solicita primarilor să spună de ce au nevoie ca aceste munci să se desfășoare cu eficiență maximă, de la echipamente de protecție a muncii, la unelte, pentru a putea fi prevăzute în buget”, a declarat președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan.

Protocolul a intrat deja în vigoare și se încheie pe o perioadă de doi ani.