Cele mai vechi 15 școli și licee din țară au fost decorate la Palatul Cotroceni

Cele 15 școli și licee au fost decorate de președintele Klaus Iohannis pentru longevitate și rezultate deosebite.

Cel mai bătrân, dar și cel mai bun, dacă ne uităm la ultima medie de admitere de anul trecut este colegiul Național „Sfântul Sava” din București. A împlinit 200 de ani de activitate. Printre cei care au învățat în acest colegiu se numără Regele Mihai, Tudor Arghezi și Ion C. Brătianu.

Și Colegiul ,,Bogdan Petriceicu Hașdeu”, din Buzău, a împlinit un secol și jumătate de existență. Și este pe locul 3 în topul celor mai bune licee din țară. Aici au făcut școală George Emil Palade, laureat al premiului Nobel pentru Medicină, poetul Vasile Voiculescu și Nicolae Vaschide, cel care a pus bazele psihologiei moderne.

Alte două școli din Buzău au ajuns la venerabila vârstă de 150 de ani. Şcoala Gimnazială „Căpitan Aviator Mircea Traian Bădulescu” și Școala Gimnazială din comuna Glodeanu Siliștea.

Tot 150 de ani au și Colegiul National Pedagogic „Carol I” din Câmpulung și Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău.

Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi este cea mai tânără din lista premiaţilor, cu doar 80 de ani de activitate.

În total, 15 școli din învățământul preuniversitar, care au împlinit 200, 150 sau 100 de ani de activitate, au fost decorate de președinte.

Mai jos puteți citi alocuțiunea președintelui României.

Vă urez «Bun venit!» la Palatul Cotroceni cu prilejul decorării unor vechi instituții de învățământ din România, dar și a unora dintre cei mai promițători tineri cercetători pe care îi are țara noastră. Îmi face o deosebită plăcere să recunosc astăzi meritele dumneavoastră în educația și cercetarea românească.

Se discută încă prea puțin despre învățământ în spațiul public. Totuși, educația și cercetarea sunt două domenii cheie care au contribuit semnificativ la desăvârșirea Marii Uniri din 1918 și continuă să aibă un rol important în modernizarea României.

Mărturie în acest sens stă numărul mare de școli și licee care își sărbătoresc centenarul.

Să nu uităm că înainte de Unire, de-a lungul câtorva decenii, au fost înființate, cu mari eforturi, școli în aproape toate localitățile din Vechiul Regat al României.

Multe dintre unitățile de învățământ prezente aici au fost fondate ca parte a acestui efort de a crește nivelul de cultură, de a reduce rata ridicată a analfabetismului, dar și de a forma cetățeni capabili să ia parte la viața economică și civică a statului.

Măsurile inițiate de ilustrul ministru Spiru Haret au arătat puterea imensă pe care o pot avea reformele susținute, sprijinite pe termen lung de o clasă politică interesată de modernizarea statului.

Astăzi, ne aflăm într-un moment de cotitură similar cu cel existent la începutul secolului trecut. România s-a reintegrat în spațiul cultural și politic european, iar globalizarea ne obligă să oferim elevilor noștri o pregătire comparabilă cu cea existentă în țările dezvoltate de pe mapamond.

Avem nevoie, din nou, de spiritul lui Spiru Haret și de o susținere cât mai puternică a școlii din partea clasei politice.

Direcțiile de reformă necesare pentru școala românească sunt clare, problemele cărora trebuie să le răspundă fiind vizibile în statistici și în numeroase rapoarte interne și internaționale.

Școala trebuie să contribuie la prosperitate și la reducerea inegalității, să formeze absolvenți pregătiți pentru piața muncii și cetățeni activi în viața comunității și în viața statului.

Dezvoltarea educației în baza unei viziuni și a unei strategii este necesară pentru a evita haosul legislativ sau reformele care se anulează reciproc la câțiva ani distanță.

În acest sens, am derulat în ultimii doi ani proiectul «România educată» și am implicat principalii actori din educație în procesul de a identifica fundamentele unei astfel de viziuni și strategii.

Îmi doresc să avem un sistem de educație de calitate, care să ofere fiecărui copil un parcurs clar și predictibil.

Cercetarea trebuie să devină unul dintre pilonii de dezvoltare a României în al doilea său secol de existență, pentru că viitorul nostru este legat de construirea unei economii și a unei societăți bazate pe cunoaștere.

La recentul Consiliu European de la Göteborg s-a adus în discuție europenizarea accelerată a mediului universitar, inclusiv a cercetării, prin crearea de rețele europene de universități.

Pentru a deveni un partener puternic în cadrul unor astfel de consorții, mediul universitar românesc trebuie să contribuie cu activități de cercetare de calitate și deschidere spre cooperare.

Din nefericire, exodul tinerilor talentați face acest efort adesea dificil, o bună parte din cercetarea de vârf a cercetătorilor cu cetățenie română derulându-se în universități și institute din afara granițelor țării.

Suntem cu atât mai mult recunoscători celor care au ales să își desfășoare activitatea în universitățile românești, contribuind prin renumele și efortul lor personal la continuarea unei tradiții bogate de activitate științifică.

Dragi invitați,

Vreau să închei prin a vă mulțumi pentru prezența dumneavoastră astăzi, aici.

Vă invit să continuăm împreună drumul către o Românie educată și inovatoare, care își sărbătorește cel de-al doilea secol de existență prin acordarea importanței cuvenite educației și educatorilor.

Vă doresc mult succes și fie ca anul Centenar 2018 să fie un an bun pentru educația și pentru cercetarea românească!”

Recommended For You

About the Author: Seserman Alin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.