ACTUALITATE, EDUCAŢIE/CULTURĂ

Cîmpeanu: Propun o variantă în care să rămânem cu toate examenele naționale la locul lor, fără nicio modificare, să scurtăm semestrul II cu o săptămână

„Propun o variantă în care să rămânem cu toate examenele naționale la locul lor, fără nicio modificare, să scurtăm semestrul II cu o săptămână” față de forma prezentată marți, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro. Acesta spune că este deschis la propuneri care să fie în interesul elevilor, după ce ieri a anunțat modificarea structurii anului școlar actual. Cîmpeanu susține că propunerea făcută marți poate fi modificată în urma consultărilor cu reprezentanții sindicatelor, elevilor și părinților.

Cîmpeanu a declarat pentru Edupedu.ro că mâine, joi, 25 martie, organizează la ministerul Educației o ședință a Comitetului de Dialog Social la care participă reprezentații sindicatelor, ai elevilor și ai părinților. În ședință ministrul spune că va merge cu o variantă în care elevii din anii terminali să aibă examenele – Evaluarea națională de clasa a VIII-a și bacalaureatul – pe calendarul actual, iar restul elevilor să încheie anul școlar cu o săptămână mai târziu față de data planificată în calendarul inițial, adică pe 25 iunie, în loc de 18 iunie. Dar data de 25 iunie este cu o săptămână înainte față de ce propusese ministrul ieri, ca anul să se încheie pe 2 iulie.

Astfel, vacanța de primăvară, cea anunțată marți de ministru, rămâne fixă – va dura de pe 2 aprilie până pe 4 mai, urmând ca elevii să revină la școală pe 5 mai tot pe baza scenariilor prevăzute acum în ordinul comun al miniștrilor Sănătății și Educației.

Reacția ministrului Cîmpeanu vine după ce reprezentanții elevilor și cei ai părinților au criticat deciziile anunțate marți, despre care spuneau că au fost luate fără consultarea partenerilor sociali.

Edupedu.ro: Cu ce propunere intrați mâine în ședința Comitetului de Dialog Social?

Sorin Cîmpeanu: „Cu o variantă de propunere – pentru că s-ar putea să mai fie și alte variante de propuneri, adică vom fi foarte deschiși în a asculta orice variantă care vine în interesul elevilor, pentru că acesta trebuie să fie interesul primordial, de obicei încercăm să îmbinăm interesele școlii, ale elevilor și ale părinților, dar atunci când nu pot fi îmbinate trebuie să rămână prioritar interesul elevului – în acest sens vom formula una sau mai multe propuneri, vom asculta și alte propuneri alternative, iar o variantă ar putea fi să rămânem cu toate examenele naționale la locul lor fără nicio modificare, să scurtăm semestrul II cu o săptămână, clasele I-VII și IX-XI vor finaliza semestrul pe data de 25 iunie în loc de 18 iunie. Clasa VIII-a să finalizeze semestrul II pe 18 iunie, în același timp cu clasa a XII-a, iar pentru a preîntâmpina pierderile educaționale generate de această săptămână lipsă din semestrul II există varianta recuperării în zilele de sâmbătă. În felul acesta cred că am putea să prioritizăm interesul elevilor și să găsim și o soluție de compromis, o soluție perfectă nu poate fi găsită, între aceia care ar vrea să meargă cu prezență fizică la școală, între cei care refuză să accepte predarea online, din motive justificate de multe ori, și între aceia care nu vor mai multă vacanță. Deci dacă nu vor nici vacanță, nici predare online, nici prezență fizică la școală ne-am gândit să găsim o soluție.

Sorin Cîmpeanu: Propunerea de a avea vacanță de pe 2 aprilie până pe 4 mai rămâne pentru că în relația cu Ministerul Sănătății noi ne bazăm foarte mult pe cuvânt. Este o promisiune pe care am făcut-o Ministerului Sănătății, pe care trebuie s-o respectăm și pe care o susțin. O susțin foarte mult pentru că este, practic, vorba despre o punte între data de 12 aprilie și data de 29 aprilie, între vacanța pentru sărbătorile pascale catolice, planificată pe 2-9 aprilie și vacanța pentru sărbătorile pascale ortodoxe planificată între 30 aprilie și 9 mai.

Era o variantă în loc de această punte de vacanță să fie obligatoriu toate școlile în online, indiferent de scenariu, însă totuși trebuie să ascultăm și pe cei care au motivat, pe bună dreptate, că am întâmpinat foarte multe dificultăți pentru predarea online. Desigur, predarea online ar putea să meargă în orașele mari unde există infrastructură, acces la internet unde există, știm bine, și varianta pregătirii private, însă i-ar dezavantaja foarte mult pe cei care au dificultăți de acces, ar însemna să piardă și mai mult.

Edupedu.ro: La revenirea la școală, pe data de 5 mai, elevii vor veni tot după actualele scenarii, adică și în scenariul roșu elevii din anii terminali vor veni la școală să se pregătească pentru examene?

Sorin Cîmpeanu: Elevii din anii terminali este foarte important să vină să se pregătească fizic la școală și această perioadă intră sub incidența regulilor, adică pot merge cu prezență fizică elevii din anii terminali cu condiția să nu intre localitatea în carantină, chiar dacă localitatea a depășit șase la mie rata de infectare”.