EDUCAŢIE/CULTURĂ

Copiii dintr-un sat din Cluj învață în ”Clasa Medievală”. Învățătoarea: ”Spațiul educațional creează o stare de bine”

Mirela Canonenco este învățătoare la Școala Gimnazială „Pavel Dan” din comuna Tritenii de Jos, județul Cluj. Anul acesta, a creat pentru elevii săi de clasa a IV-a ”Clasa Medievală,” după ce anii trecuți i-a purtat prin Clasa Detectivilor (clasa pregătitoare), Clasa Minionilor (clasa I), Clasa Curcubeului (clasa a II-a) și Clasa Piraților (clasa a III-a).

Ideea amenajării tematice a adus-o la școala din satul clujean după ce a aplicat-o într-o școală privată din Cluj, unde a predat timp de cinci ani. Mirela Canonenco este învățătoare la Tritenii de Jos din 1999 și, după experiența de la oraș, s-a întors în școala de la sat pentru că simte că aici îi este locul.

”E locul în care mă simt ca acasă: copii veseli, colegi prietenoși, un mediu în care mi se permite să îmi pun în evidență și să îmi exprim creativitatea. Suntem ca într-o familie, iar școala este frumoasă, chiar dacă este în mediul rural, o școală cu dotări, față de altele din mediul rural, care are centru de documentare și informare, cu o bibliotecă frumoasă”, povestește învățătoarea care locuiește în Câmpia Turzii și face naveta zilnic la școala din Tritenii de Jos.

Într-o astfel de școală, Mirela Canonenco a pornit în urmă cu cinci ani amenajarea sălii de clasă, o provocare din care spune că nu se poate opri pentru că simte că poate lega povești în jurul unei tematici.

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83455656_1390639284441885_8276229313116766208_n.jpg?w=750

”An de an, realizez decorul clasei pe tematici și, pe tot parcursul anului școlar, mă leg de povestea respectivă. Cum copiilor le plac provocările și poveștile, obișnuiesc să aleg tematica sălii de clasă împreună cu ei, în funcție de nevoile lor școlare și de preferințele lor”, precizează învățătoarea, citată de sparknews.ro.

În fiecare an școlar, învățătoarea Mirela Canonenco amenajează altfel sala de clasă, de fiecare dată pe o anumită temă. Anul acesta, elevii săi de clasa a IV-a învață în Clasa medievală, un loc ca un castel, semnalat încă de la intrarea de pe holul școlii. Înăuntru, descoperi un Castel al timpului, ziduri pe care elevii ”se cațără” la orele de Matematică și exersează la Română, o hartă cu noutățile de la Geografie și un relaxant colț al lecturii. Totul într-un decor istoric, realizat de învățătoare pornind de la preferințele copiilor, cu un rol bine definit în tot procesul educațional. În jurul temei alese, Mirela Canonenco creează povești și, cu ajutorul lor, ține lecțiile la orice disciplină.

https://i2.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83168559_2518625675085488_8337675245557121024_n.jpg?resize=750%2C563

Toate elementele din decorul clasei, spune învățătoarea, au valoare pedagogică și educativă. Niciun obiect nu este adus doar pentru că este frumos, fiecare lucru trebuie să se lege de activitățile de învățare, să capteze, să spună o poveste, să fie personalizat.

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83172621_2481721675375068_3741737845706981376_n.jpg?resize=750%2C563”Spațiul educațional este în strânsă legătură cu starea de bine a copiilor. Când eu intru în clasă, trebuie să mă simt bine și atunci se transmite această stare de bine și copiilor. Și profesorul și copiii să se simtă bine în mediul în care își desfășoară activitățile, acesta să nu fie unul încărcat, obositor, să nu distragă atenția, să fie estetic, să răspundă intereselor copiilor și, mai ales, să fie unul funcțional”, consideră Mirela Canonenco.

În Clasa Medievală, creată de învățătoare, pereții sunt decorați cu panouri tematice pentru fiecare disciplină, pe care elevii atașează elemente noi, pe tot parcursul anului școlar. Nimic nu este pe post de ”tablou”, totul este folosit în procesul de predare-învățare.

Panoul de la disciplina Limba și literatura română este, de pildă, un zid al ortogramelor, construit încă de la începutul anului, și asupra căruia elevii revin ori de câte ori este nevoie, citesc și exersează. ”E un panou funcțional și operativ”, explică învățătoarea, citată de sparknews.ro..

https://i0.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/84517935_1116470428689063_8814594177951072256_n.jpg?resize=750%2C563

La Matematică, panoul, amenajat tot ca un zid, are tabel de numerație și un turnuleț cu cifrele romane.

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83161018_499190220787285_2478511985981915136_n.jpg?resize=750%2C563

Pe harta de la Geografie, elevii așază de fiecare dată noțiunile învățate: Am pornit de la punctele cardinale, apoi am învățat despre vecinii României, i-am așezat la locul lor, am învățat unitățile majore de relief, le-am așezat… Este oarecum ”o hartă mentală”. Efectiv, fără să vrei, te uiți și vezi că acolo este Câmpia Română, dincolo Marea Neagră… Vrând-nevrând, îți formează o imagine a hărții României.”

https://i0.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83350038_3313936971956089_1006376004991582208_n.jpg?resize=750%2C563

În sala de clasă, cu bănci așezate astfel încât cei mici să nu stea unul în spatele celuilalt, există și fotografii ale copiilor din timpul activităților la clasă și ”un spațiu de expoziție”, iar ”copiii se simt valorizați, se simt bine, le crește stima de sine că se văd acolo, cu proiectul lor, cu poza lor”. Spațiul este completat cu un colț de lectură, amenajat și el în stil medieval.

https://i2.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83131837_472049623460805_2860607094271246336_n.jpg?resize=483%2C645

Învățătoarea are 13 copii în clasă (192 de elevi sunt în toată școala) și admite că ”altfel se lucrează cu un număr mic de elevi”. ”Eu îi admir pe profesorii, pe învățătorii care lucrează cu un număr foarte mare de elevi, de peste 30. Să ai puterea să te împarți la toți copiii… e greu, e foarte greu, îi admir. Eu lucrez foarte relaxat cu cei 13 copii. Îmi ajunge timpul să ajung pe la fiecare, să pot reveni într-o activitate la fiecare dintre ei, să pot să merg cu fiecare încă un pas înainte, să nu lăsăm pe niciunul în urmă. Progresul în învățare asta înseamnă: în fiecare zi să fim mai buni decât ieri.”

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83226824_209842530048748_1090608078967013376_n.jpg?resize=750%2C563

Inclusiv, intrarea în sala de clasă este sub forma unui castel, dar ”nu este ceva foarte scump”: ”E nevoie poate de un pic de creativitate, de gândire și de reflectare asupra unor elemente, însă nu este imposibil. Oricine poate să decoreze altfel sala de clasă, nu e ceva wow, doar e nevoie de timp și de dorința de a face ceva nou.”

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83104295_198090317910622_7079809492132560896_n.jpg?resize=483%2C645

”Copiii din zilele noastre nu mai sunt copiii de demult, care executau ceea ce li se dădea ca sarcină. Trăim în secolul vitezei, sunt schimbări permanente, este nevoie să ne adaptăm un pic nevoilor lor personale. Este atât de important să ne aplecăm asupra dezvoltării personale a copiilor… Când copiii nu sunt bine emoțional, nicio activitate de învățare nu are sens. Este important să fie bine ei cu ei. Copiii atât de ușor te citesc dacă tu, ca dascăl, ești acolo, dacă le oferi încredere și îi încurajezi. Nu poți să te prefaci. Copiii văd tot, tu ești, ca profesor, puterea exemplului și eu cred în puterea exemplului. Și avem nevoie de răbdare în tot ceea ce facem. Cred că asta este una dintre marile calități ale unui profesor: răbdarea”, spune învățătoarea Mirela Canonenco.

Mirela Canonenco povestește că, în fiecare an, amenajează sala de clasă în săptămâna dinaintea începerii școlii. O ajută colegii, iar financiar, suportă totul, dar, ține să sublinieze, ”nu este o avere”.

Cum va decora clasa de anul viitor, când va avea copii de pregătitoare, Mirela Canonenco încă nu și-a făcut planuri, dar cert este că vrea să rămână la școala din Tritenii de Jos.

”Se poate în orice școală…”, mărturisește învățătoarea, deși ”nu este ușor”, dar ”atunci când îți dorești să ai rezultate, te gândești la toate detaliile, ce să mai concepi, cum să îi captivezi și să îi atragi pe copii”.

https://i1.wp.com/sparknews.ro/wp-content/uploads/2020/01/83971052_494714781450417_2289512405387968512_n.jpg?resize=750%2C563

Clasa Medievală, creată de învățătoarea Mirela Canonenco, face parte din comunitatea ”Școli prietenoase și creative”, inițiată de Anca Tîrcă, consultant educațional.

sursa: sparknews.ro , http://sparknews.ro/2020/01/29/copiii-dintr-un-sat-din-cluj-invata-in-clasa-medievala-invatatoarea-schimba-decorul-in-fiecare-an-spatiul-educational-creeaza-o-stare-de-bine/

Foto: înv. Mirela Canonenco