Cum a ajuns plata datoriei publice o situație excepțională și neprevăzută

Autor: Anca Dragu

Guvernul Dăncilă reușește incredibila performanță de a fi luat prin surprindere de datoria publică pe care singur o face și recurge la o măsură aflată la limita legalității, cu siguranță dincolo de limita moralității: finanțează datoria dintr-un fond destinat situațiilor urgente sau neprevăzute.

O stranie Hotărâre de Guvern a fost aprobata săptămâna trecută: Guvernul Dăncilă transferă Ministerului Finanțelor 100 de milioane de lei din fondul de rezervă administrat tot de Ministerul Finanțelor, pentru plata dobânzilor aferente împrumuturilor făcute cu atâta ușurință tot de Guvernul Dăncilă. Adică, deși Ministerul Finanțelor administrează datoria publică, bugetul, fondul de rezervă la dispoziția guvernului și finanțează deficitul, el, Ministerul, nu a fost în stare să își pună suficienți bani în buget pentru a plăti distracția PSD-ALDE.

Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului este un mic săculeț din vistieria Ministerului Finanțelor unde se păstrează ceva bănuți albi pentru zile negre. După cum spune chiar legea finanțelor publice, Legea nr. 500/2002, acești bănuți pot fi repartizați de Guvern pentru finanţarea unor „cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exerciţiului bugetar”. Dar finanțarea datoriei publice nu poate fi o cheltuială neprevăzută,  deoarece la întocmirea bugetului se știe clar care este nevoia de finanțare. Desigur, nu se știe exact costul finanțării, dar se poate estima cu destul de multă precizie, iar Ministerul Finanțelor este dator să ia în considerare o estimare prudentă. Altfel, ajunge la fundul sacului.

Acest fond de rezervă este, de fapt, o rectificare mascată. Aderarea României la Uniunea Europeană a însemnat și aplicarea bunelor practici fiscal-bugetare. Așa se face că, în dificilul an 2010, când efectele crizei făceau ravagii în România, Parlamentul adopta Legea nr 69/2010 privind responsabilitatea fiscal-bugetară. Desigur, legea a fost o condiționalitate a acordurilor de împrumut cu FMI, EU și BM, altfel nu văd cum ar fi aprobat Parlamentul o lege care să conțină cuvântul „responsabilitate”. Această lege limitează rectificările bugetare la două în decursul unui an, iar prima nu poate avea loc în primul semestru. În acest fel, se încearcă disciplinarea și responsabilizarea fiscal-bugetară a instituțiilor statului. Rămân totuși două fonduri în care ordonatorii pot vărsa sume disponibile și din care se pot finanța cheltuieli urgente neavute în vedere la aprobarea bugetului sau în vederea înlăturării efectelor unor calamităţi naturale şi sprijinirii persoanelor fizice sinistrate: fondul de rezervă bugetară și fondul de intervenție. Experiența arată că imaginația guvernanților nu a avut limite în a defini o cheltuială urgentă sau neprevăzută. De exemplu, petreceri de ziua națională s-au tot finanțat din fondul de rezervă, de parcă acest eveniment ar fi o imensă surpriză care ne găsește mereu nepregătiți. Dar Guvernul Dăncilă a doborât orice record al absurdului, considerând că serviciul datoriei publice nu a putut fi prevăzut, pur și simplu vine din neant.

Legea 500/2002 cu modificările și completările ulterioare, Articolul 30:

(2) Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului se repartizează unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat şi ai bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, pentru finanţarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exerciţiului bugetar.

4) Fondul de intervenţie la dispoziţia Guvernului se repartizează unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat şi ai bugetelor locale, pe bază de hotărâri ale Guvernului, pentru finanţarea unor acţiuni urgente în vederea înlăturării efectelor unor calamităţi naturale şi sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.

O guvernare responsabilă ar fi trebuit să aloce suficiente sume pentru plata datoriei, dacă nu încă de la începutul anului, măcar la prima rectificare, în august anul curent. Dar prima rectificare a încercat să peticească sacul rupt și zdrențuit de promisiunile fanfaroniste ale guvernanților și să ne convingă că rectificarea e „pozitivă”. A fost atât de pozitivă încât au ajuns să plătească dobânzile la împrumuturi din săculețul cu bani pentru urgențe! Că așa vine rata la împrumut, când nici nu te gândești! Și oare câte școli am construit din acești bani împrumutați? Câte spitale? Câți kilometri de autostradă?

Și, totuși, cum a ajuns Guvernul Dăncilă să considere că una dintre funcțiile sale  de bază este o urgență sau o acțiune neprevăzută? Simplu: din populism, nepricepere și ignoranță. Pentru că ei pot!

Mă întreb cum au semnat specialiștii din Ministerul Finanțelor și din Ministerul Justiției o asemenea „urgență“. Sau și-au asumat gogorița cei doi miniștri? Sau premierul însuși?

Orlando, dacă vrei să te salvăm, clipește de două ori!

Recommended For You

About the Author: Seserman Alin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.