Dacian Cioloș: Lipsa de educație și sărăcia sunt legate. Ajutoarele sociale trebuie să-i incite pe oameni să se educe, nu să-i țină izolați

Educația nu înseamnă doar școală, ci trebuie incluse aici și accesul la acea școală și strategiile guvernamentale privind ajutorul social și modul de acordare a acestuia pentru a preveni sărăcia și nu a o perpetua, a explicat fondatorul Mișcării România Împreună (RO+), Dacian Cioloș, la dezbaterea „Oltenia creativă“, care a avut loc vineri la Râmnicu Vâlcea.

Dacian Cioloș a vorbit, vineri, în cadrul dezbaterii organizate de RO+ la Râmnicu Vâlcea, despre viziunea sa și a viitorului partid privind modul de abordare a reformei în educație. „Cred că, dacă pornim de la înțelegerea faptului că educația nu înseamnă doar școală, am făcut deja un pas mare înainte, pentru că, de multe ori, când vorbim în România despre educație, ne gândim la Ministerul Educației, la învățământul de stat sau privat și la școală, dar problema educației e mult mai vastă și mai complexă. Ca să putem îmbunătăți nivelul de educație, avem nevoie să revedem și politicile de ajutor social și să acordăm ajutor social în așa fel încât să îi incităm pe oameni să îl folosească ca să se educe și să își recâștige demnitatea“, a explicat Dacian Cioloș în cadrul dezbaterii la care au participat circa 100 de persoane.

Fostul premier a arătat că lipsa de educație a unei mari pături a societății este legată direct de fenomenul sărăciei, iar acest lucru demonstrează că problemele nu pot fi tratate separat. „Lipsa de educație e legată și de sărăcie, care, de cele mai multe ori, e întreținută și de politicile guvernamentale (…) care țin oamenii într-o zonă de izolare față de restul societății. Trăiesc în rușine mulți oameni, le e rușine că nu își pot trimite copiii la școală. Perpetuăm sărăcia și lipsa de educație în felul acesta. Copiii născuți în astfel de familii vor deveni la rândul lor dependenți de un sprijin social. Noi ne gândim să abordăm chestiunea educației nu doar printr-o reformă a sistemului de învățământ, ci să legăm anumite categorii de oameni care au nevoie de o educație specifică de modul în care acordăm sprijinul social“, a spus Dacian Cioloș.

Pe lângă facilitarea accesului la școală pentru copiii din medii defavorizate, viziunea RO+ expusă de Dacian Cioloș la Râmnicu Vâlcea privind reforma în educație se bazează și pe flexibilizarea programei școlare, în sensul adaptării ei la specificul economic al unor anumite zone.

„Pentru a adapta sistemul de educație din învățământul de stat la specificul anumitor regiuni, ne gândim la niște lucruri simple – o anumită autonomie în adaptarea programei la specificul anumitor școli și zone și un anumit procent din programa școlară să fie la dispoziția profesorilor sau a directorilor de școală“, a explicat liderul RO+.

De asemenea, este nevoie de o revigorare a învățământului profesional, iar acest lucru se poate face foarte eficient prin implicarea agenților economici care pot colabora cu școlile pentru a forma elevii în meseriile care sunt căutate, în contextul lipsei forței de muncă calificate din țară în urma emigrării românilor, a mai arătat Dacian Cioloș. „Ne gândim să legăm educația și de zona antreprenorială. Avem mari probleme cu lipsa forței de muncă. Antreprenorii se duc în Serbia, în Ucraina, în Republica Moldova, ba chiar în Vietnam ca să caute forță de muncă, pe care să o aducă să ocupe posturi de aici, pentru că noi avem mulți români plecați în afară. Învățământul profesional trebuie să fie mult mai bine conectat la realitățile economice de pe teren“, a spus fostul premier tehnocrat.

Implicarea românilor din diaspora în ceea ce privește dezvoltarea socială și educația din România este, de asemenea, o idee susținută de RO+, prin vocea lui Dacian Cioloș, care consideră că românii care se întorc în țară pot fi „focare de educație“ pentru comunitățile în care revin: „Să legăm chestiunile de dezvoltare socială și educație și de diaspora. Avem 3-4 milioane de români plecați în afară. Una dintre probleme este că sunt familii destrămate și, dacă nu găsim soluții să reconectăm părțile din familia plecată cu cele care rămân aici, ajungem în câțiva ani la catastrofe sociale. Ne gândim serios la programe prin care să încurajăm românii plecați care vor să revină să crească perioada în care stau aici sau să vină să reinvestească în țară, să încurajăm să o facă, pentru că în felul ăsta contribuim indirect și la gradul de educație socială, pentru că oamenii plecați în afară, care au stat mai bine de un an în străinătate, vin de acolo cu o educație făcută la locul de muncă, la sursă. Oamenii ăștia, venind înapoi, în țară, pot să fie focare de educație în comunitățile în care revin“, a explicat Dacian Cioloș.

Fostul premier a subliniat că este important ca profesorii să fie bine plătiți, dar reforma eficientă a educației înseamnă că profesorii trebuie să fie și performanți și trebuie să li se și arate ce înseamnă performanța.

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.