Diplomația română, victimă a corupției politice

Autor: Ciprian Mihali

Numirea unei avocate pesediste complet străină MAE pe postul de secretar general al ministerului, în locul unuia dintre cei mai apreciați diplomați români, este încă o lovitură teribilă dată Corpului diplomatic al României.

Ca să înțelegem de ce e așa, trebuie să știm care este rolul SG într-un minister, mai ales într-un minister precum MAE, unde diplomații de carieră sunt tot mai sufocați și mai umiliți de către ariviști, carieriști și neaveniți numiți politic sau trimiși acolo de către alte structuri.

E important apoi să știm că MAE excelează în ultimii ani prin numărul mare de numiri pe posturi fără concurs, prin nerespectarea legislației în domeniu și profitând, desigur, de opacitatea întreținută în timp de acest minister. Practica numirilor prin „detașare temporară” este capcana corupției însăși din MAE. În loc să fie promovați oameni calificați din minister, oameni care se formează în timp și ajung să stăpânească dosarele tematice sau regionale, în loc să fie respectată practica frecventă din alte țări, a alternanței dintre posturi în Centrală și posturi în misiunile externe, MAE a recurs tot mai des în ultimii ani la impunerea din exterior a unor oameni cu totul străini diplomației: avocați, polițiști, funcționari oarecare, ingineri etc., cu toții având o pilă, o cunoștință, o recompensă de primit.

Pe ansamblu, asta a minat complet din interior diplomația română, slăbind de cele mai multe ori capacitatea de acțiune și de reacție a echipelor diplomatice de la București și din misiuni. Unele ambasade și consulate generale europene au fost efectiv saturate cu progenituri, iubite, prieteni, rude și datorii, care fie nu cunosc nicio limbă europeană, fie habar nu au despre cum funcționează procedurile consulare și diplomatice, fie amândouă, desigur. Dar au vrut toți să fie la maximum două ore de zbor direct de București, în orașe atrăgătoare, cu potențial turistic și comercial. Asta în vreme ce misiunile diplomatice din America latină, Africa sau Asia se prăbușesc sub lipsa de personal, pentru că, nu-i așa, Bogota, Dakar sau New Delhi sunt destinații prea riscante pentru „noua diplomație” română.

Ei, acum să aflăm cine coordonează numirile și trimiterile la post? Ați ghicit, secretarul general al MAE. El este responsabil nu doar cu politica de resurse umane, ci și cu politica de resurse materiale și financiare a MAE. De aceea, era important pentru PSD să controleze toate fluxurile (umane, materiale și financiare) ale diplomației române, în condițiile în care ministrul nu îi aparține. E încă o manieră de a strangula orice posibilitate de acțiune liberă și competentă și de a subordona definitiv diplomația prin trimiterea sau nu de personal la misiuni, prin fondurile care se atribuie sau nu la ambasade, prin aprobarea de înzestrări materiale, bunăoară la clădiri și spații aflate în unele țări în avansată stare de degradare.

Diplomația română trece prin una din cele mai negre perioade ale ei. Incoerențele și incompetențele politice interne, lipsa cvasi-totală de implicare a Președintelui României, controlul discreționar al resurselor, presiunile teribile venite din partea diferitelor structuri ale statului, popularea corpului diplomatic cu nulități influente și eliminarea din diplomație a unor profesioniști integri, toate acestea au făcut și fac ca rolul de actor internațional al României să fie mult slăbit.

Diplomații profesioniști și integri, atâția câți au mai rămas, încearcă să salveze corabia de la scufundare. Neputând să protesteze, își duc în tăcere crucea și speră, asemeni nouă, că ticăloșia politică nu va distruge tot ceea ce s-a construit vreme de decenii printr-un efort greu de imaginat și greu de reluat azi.

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.