LIFESTYLE, ECONOMIC

Doi americani au primit Premiul Nobel pentru economie

Premiul Nobel pentru economie în 2020 este acordat azi lui Paul Milgrom și Robert Wilson, doi economiști americani de la Stanford Unversity, onorați pentru munca lor de peste jumătate de veac în cercetarea economică și teoria licitațiilor. Cei doi colaboratori au inventat noi forme de licitație, față de cele tradiționale, pentru o lume tot mai complicată în care trăim.
Licitații se fac de milenii. Babilonienii, romanii sau grecii negociau și licitau. De atunci și până azi se licitează peste tot. Poți vinde și cumpăra în multe feluri, dar prețul corect e greu de găsit. Când ne plătim facturile la utilități, când ne uităm la televizor, ascultăm radio sau deschidem calculatorul, prețul este rezultatul unor licitații complexe, cu ofertanți și cumpărători multipli, cu tranzații complexe simultane pe piețe complicate ale energiei, ale frecvențelor radio sau TV, ale serviciilor de telecomunicații în broadband sau ale licitațiilor ad-urilor pe internet.
Până nu demult, prețurile acestor operațiuni complexe areau fixate administrativ, birocratic sau arbitrar. Nu știam valoarea corectă pe piețe cu contracte de multimiliarde de dolari sau euro. Noile forme de licitații, create de cei doi economiști, permit tranzacții instantanee în era comunicării digitale, în oferte combinate dinamice și licitații simultane succesive pentru produse și servicii diferite, derulate în mai multe runde de ofertare complexă, atât pentru licitații cu produse și servicii subsituibile, cât și complementare. Cei doi economiști au reușit să definească noi teorii ale licitațiilor, cu utilizare practică, în care erau deja încorporate teoria jocurilor, teoriile comportamentale, ale raționalității limitate sau asimetriei informaționale pentru care s-au luat premii Nobel în anii anteriori în științele economice. Milgrom și Wilson au introdus noi reguli de organizare a licitațiilor complexe, metode inovative de participare și închidere a licitațiilor, de desemnare a câștigătorilor și a rezultatelor pentru a desemna: prețuri competitive de închidere, venituri competitive pentru vânzători, alocări competitive ale resurselor și eficiență sporită a pieței în economia reală. În anul 1994, instituțiile americane le-au aplicat pentru prima dată în vânzarea de frecvențe radio. De atunci și până azi, aplicațiile s-au diversificat rapid.
Astăzi, licitațiile sunt adevărate activități inginerești cu judecăți practice, acces asimetric la informație, raționalitate limitată, cu aplicații directe ale teoriei jocurilor, dar și cu metode ad-hoc de soluționare, acolo unde teoria economică tace și nu oferă încă soluții. Așadar, spațiu pentru cercetare eonomică există pentru viitorii laureați ai Premiului Nobel.
Paul Milgrom și-a creat chiar propria companie, Auctionomics, cu care vinde servicii și software pentru operațiuni și schimburi comerciale complexe, pe piețe principale și secundare.
Andreea Paul