ACTUALITATE, ECONOMIC

Drumul Expres Oradea – Arad intră în linie dreaptă: a fost stabilită varianta de traseu

În Comisia Tehnico-Economică a Ministerului Transporturilor s-a aprobat analiza multicriterială pentru drumul expres Oradea-Arad.
Au fost analizate patru trasee, din punct de vedere tehnic, financiar, mediu și social, grupate în 16 subcapitole. În urma analizei, s-a optat pentru varianta finală care a întrunit cel mai mare punctaj.
Ținând cont că există deja o parte a documentației tehnice, analiza ministerului s-a putut ține într-o singură etapă. Deci, vestea bună este că proiectul a fost avizat în forma prezentată de Consiliile Județene Bihor și Arad, respectiv Primăriile Oradea și Arad.
Varianta acceptată are valoarea de 1,38 miliarde euro. Lungimea drumului este de 119 km, cu două benzi pe sens, cu 75 de pasaje supraterane și poduri, peste cursuri de apă și intersecții cu alte drumuri.
Începând de luni echipele de topografi de la Consitrans vor fi în teren și încep lucrările topografice. Peste două săptămâni își încep activitatea echipele care realizează studiile geologice.
Ne dorim ca până în primăvara anului viitor studiul de fezabilitate să se finalizeze. Pentru asta, este important ca furnizorii de utilități să colaboreze cu noi.
Studiile arheologice preliminare au fost realizate de Institutul “Vasile Pârvan” al Academiei Române.
Acest traseu traversează un număr de 9 situri Natura 2000.
Președintele CJ Arad, Iustin Cionca: Ne dorim ca în primăvara anului 2023 să avem un contract cu un constructor care să poată începe lucrările. Durata de execuție va fi de 36 de luni. Deci în anul 2026 am putea deja circula pe drumul expres Arad-Oradea!
Drumul acesta expres este unul dintre proiectele de fond importante ale Alianței Vestului. Vă reamintesc că județul Arad a făcut pași importanți și într-un alt proiect consistent, de această dată pe calea ferată: modernizarea căii ferate Arad-Timișoara. Este vorba de un proiect de 800 milioane de euro din fonduri europene în cadrul căruia se fac deja exproprieri pentru noul traseu în Arad, Șagu, Vinga și Vladimirescu. Dacă drumul expres Arad-Oradea va scoate traficul greu din cartierul Gai al municipiului Arad, prin investiția în calea ferată Arad-Timișoara se va scoate traficul feroviar din cartierul Micălaca, se va realiza un pod nou peste Mureș și un pasaj peste calea ferată.
Valoarea cumulată a celor două proiecte este de peste 1,8 miliarde de euro la care se adaugă încă 1,2 miliarde euro investiții în calea ferată Curtici-Arad-Săvârșin. Toate aceste investiții sunt în curs. Niciuna nu este doar o declarație de intenție. Dacă adaugăm la ele proiectele Consiliului Județean Arad și ale institutiilor sale subordonate pentru dezvoltarea infrastructurii de drumuri și de utilități, respectiv modernizarea sistemului de sănătate publică, avem în lucru în județul Arad investiții de aprox. 4 miliarde de euro, fără să punem la socoteală și proiectele celor 78 de UAT-uri primării de comune, orașe și Primăria Municipiului.
Profit de ocazie și îi mulțumesc încă o dată dlui președinte Ilie Bolojan nu doar pentru colaborare, ci și pentru prietenia sa, pentru faptul că suntem împreună într-o echipă care lucrează la un proiect unic în România și că în aceeași echipă lucrăm la dezvoltarea zonei de vest a țării. Și aici este un aspect important de subliniat. Această dezvoltare trebuie văzută în ansamblu și abordată în ansamblu, fiindcă muncind împreună putem accesa mai ușor finanțarea necesară, putem grăbi implementarea proiectelor și putem întări poziția județelor noastre la nivel euro-regional.