Învățătoarea care face artă cu elevii săi la școală: ”Creativitatea dă savoarea care rămâne după ce totul trece”

Georgeta Caspruf predă la  Școala Gimnazială Coresi din Târgoviște, anul acesta are clasa a II-a, Clasa Libelulelor, și de trei ani a transformat orele de Arte vizuale în adevărate ateliere de pictură. ”Creativitatea dă amprenta personală, leagă individul de ceea ce studiază, dă savoarea care rămâne după ce totul trece”, spune învățătoarea, citată de sparknews.ro, care creează povești, se joacă mult cu copiii și desfășoară ore în aer liber pentru că ”cel mai bine se prind lecțiile în natură”.

Povestea orelor de artă din clasa Georgetei Caspruf a început în urmă cu trei ani când învățătoarea căuta ”o cale spre inima copiilor”.

”Într-o zi, mi-a venit ideea să facem povești desenate. Așa am luat-o de la capăt cu tot ceea ce încercasem anterior și am predat prin desen. Eu desenam pe flip-chart, iar ei desenau pe caiete. De exemplu la litera ”W”, am desenat pinguinul Willy și m-am costumat în pinguinul care nu voia la școală. De aici o întreagă poveste…”, mărturisește Georgeta Caspruf.

Este posibil ca imaginea să conţină: 2 persoane, persoane zâmbind, oameni în picioare şi interior

Și, într-adevăr, povestea a mers mai departe, iar orele de Arte vizuale au devenit ”locul” în care copiii își dezvoltă creativitatea și dau frâu liber imaginației.

Este posibil ca imaginea să conţină: 3 persoane, pantofi

”Educația fără dezvoltarea creativității nu există. Creativitatea dă amprenta personală, leagă individul de ceea ce studiază, dă savoarea care rămâne după ce totul trece. Repet mereu cuvintele pe care mi le-a spus un copil: ”Cu o floare și o visare pot să fac o poiană”. Eu încerc să-i duc pe copii prin niște ”poiene” unde să mai vadă și altceva din lumea aceasta, să aibă curajul de a încerca. Mereu le spun: Ne trebuie foarte mult curaj pentru a picta. Nu oricine face cireșe albastre”, spune Georgeta Caspruf.

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni, oameni stând jos şi text

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/48275238_10156504543075081_211379478352363520_n.jpg

Pasionată de desen și în căutare de tehnici și instrumente diferite, învățătoarea transformă orele de desen în mici provocări, copiii folosind, în realizarea lucrărilor, de la pungi din plastic reciclate până la bețișoare pentru urechi ori carduri expirate:

”În general, folosesc tehnicile recomandate de programă. Totuși, fiind vorba de arte vizuale, e păcat să nu mai învățăm câte ceva nou. Astăzi sunt așa de multe oportunități de a vedea ceea ce lucrează alții și de a învăța de la ei. O tehnică pe care am încercat-o de curând a fost  ”glisarea”, unde am folosit pungi din plastic, reciclate, carton și diferite nuanțe de vopsea acrilică. Urmează să folosim pungile cu bule, pe post de ștampile. Cele mai reușite și spectaculoase ștampile le-am obținut din secțiuni de legume. Începeți cu apio și veți vedea ce nebunie iese. Apoi am făcut construcții din legume. Instrumentele folosite pentru pictură și desen sunt cele convenționale, cum ar fi pensulele, în cazul picturii, dar și cele mai neobișnuite: bețișoare pentru urechi, scobitori, resturi de cartonașe, carduri expirate, ață, plasă…. multe altele.”

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/56358451_10156760693705081_9038159659638194176_n-696x641.jpg

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/44395314_10156386694715081_8856240126473273344_n.jpg

Pentru că cei mici resping lucrurile plictisitoare, Georgeta Caspruf povestește cum își desfășoară orele pentru ca elevii săi să nu se plictisească. ”Dacă ne referim la orele de arte vizuale, încercăm să pliem temele din programa școlară pe aplicații cât mai atrăgătoare. Totul pleacă de la o poveste. Urmărim tutoriale,  strângem materiale, ascultăm muzică atunci când lucrăm. Eu lucrez cu ei. Atât frontal cât și individual. Expunem toate lucrările. După ceva timp, când lucrările merg acasă la elevi, îi sfătuiesc pe părinți să le permită copiilor să expună lucrările în propriile locuințe.

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/60520886_424410251689074_4634373328470016000_n.jpg

Și noi, adulții, respingem ceea ce este plictisitor. Am dori ceva care să ne facă bine la suflețel. Încerc să mă joc cât pot de des cu copiii, să creez situații de joacă, să învățăm de la ce ne oferă mediul în care ne dezvoltăm. Când am desenat păpădii pentru prima dată, mai întâi am ieșit în grădină, le-am studiat cu lupa, am citit despre ele, am cules câteva și apoi, în clasă, a fost ușor să introducem desenul cu geluri colorate. Tema era ”Efectul liniei”, dar noi am desenat păpădii, folosind ca instrumente gelurile colorate.”

Este posibil ca imaginea să conţină: unul sau mai mulţi oameni şi pantofi

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/57203877_10156776701010081_5854902596182999040_n-696x928.jpg

Cu o experiență de 40 de ani la catedră, învățătoarea știe ce le place copiilor și ce nu îi atrage și ne explică cum procedează în acele situații și cu acele lucruri pe care copiii le resping:

”Copiii iubesc jocul și situațiile în care creează ceva. Copiii nu agreează situațiile pe care nu le înțeleg și, trist, dar adevărat, unii copii din ziua de azi resping tot ceea ce nu este plăcere imediată. Aici am ajuns la o discuție lungă, despre care se scrie mult și se face puțin. Este vorba despre părinții care se lasă înlocuiți de butoane. Putem face o listă mare de activități pe care copiii nu le iubesc la școală, dar depinde de educația timpurie a copilului, de școala la care învață, de profesor, de zona geografică, de multe coordonate. Cum procedez? Depinde de situație. Cel mai trist este când profesorul nu găsește un loc primitor pentru un sfat bun deoarece familia nu merge în aceeași direcție cu școala.

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/37333638_10156179430735081_5677617122277064704_n.jpg

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/papadia.jpg

Despre ora de Arte vizuale de la școală, Georgeta Caspruf spune că este foarte importantă. Pentru starea de bine, pentru dezvoltarea copiilor: ”Sper din toată inima să nu mai fie niciun învățător care să facă Matematică în loc de arte, cu toate că Matematică plus Arte egal combinația vieții. Priviți la Fibonacci! Sper ca învățătorul să deseneze, să picteze, să taie, să lipească, să… se murdărească… și apoi să admire împreună cu elevii lui. Sper să nu mai fie niciun învățător care să spună: ”Cele mai bune lucrări sunt…”. Sper ca să ni se permită să punem în orar cele două ore de arte, una lângă alta, în aceeași zi, pentru ca toți copiii să aibă timp să termine lucrările.”

Este posibil ca imaginea să conţină: 5 persoane, oameni stând jos şi interior

Este posibil ca imaginea să conţină: 1 persoană, zâmbind

Iată alte lucrări realizate de elevii învățătoarei Georgeta Caspruf:

http://sparknews.ro/wp-content/uploads/2019/05/56140541_10156760696970081_100315309159743488_n.jpg

Este posibil ca imaginea să conţină: plantă şi floare

Este posibil ca imaginea să conţină: text

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Este posibil ca imaginea să conţină: interior

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

Nu este disponibilă nicio descriere pentru fotografie.

sursa: sparknews.ro

foto: facebook/Georgeta Caspruf

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.