Klaus Iohannis: „Există deschidere din partea sectorului privat pentru cooperarea cu sistemul educaţional public”

Preşedintele României, Klaus Iohannis, a susţinut miercuri, 13 martie a.c., la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, o alocuţiune în cadrul deschiderii Galei MERITO.

Vă prezentăm în continuare textul alocuţiunii:

„Ştiţi, apropo de bănci – nu poate să îţi placă la catedră dacă nu ţi-a plăcut în bancă. Păreţi viitori şi actuali dascăli foarte buni după cum staţi în bănci.

Dragi profesori şi elevi,

Domnule Preşedinte al Romanian Business Leaders,

Stimaţi reprezentanţi ai mediului de business,

Onorată asistenţă,

Mă bucur să fiu prezent la un eveniment dedicat celor care se implică să schimbe în bine România în cel mai eficient mod posibil: prin educarea, cu dedicaţie şi perseverenţă, a copiilor săi, a copiilor României. Gala de astăzi arată că societatea oferă recunoaştere profesorilor cu merite deosebite, chiar dacă, din păcate, de prea multe ori, statul nu este capabil să o facă.

Sectorul privat, atât de defăimat mai nou de unii politicieni tributari reflexelor comuniste, autoritariste, merită apreciat pentru angajamentul de a fi tot mai prezent în viaţa comunităţii şi de a suplini nevoi pe care actuala guvernare pur şi simplu le ignoră. Din experienţa mea de dascăl, ştiu că hotărâtoare pentru succesul adultului de mâine este interacţiunea dintre elev şi profesor.

Capacitatea de a inspira, de a încuraja un tânăr să-şi dezvolte abilităţile şi să devină performant reprezintă esenţa acestei profesii de care, recunosc, sunt încă puternic ataşat şi care este foarte importantă pentru viitorul societăţii noastre.

Pe parcursul mandatului de Preşedinte, am adus în atenţia opiniei publice o serie de teme din zona învăţământului, reunite în cadrul Proiectului „România Educată”, a cărui formă preliminară am lansat-o în dezbatere în decembrie anul trecut.
Vă invit să ne scrieţi şi să ne împărtăşiţi experienţa dumneavoastră, dar şi ideile pe care le aveţi legate de cum ar trebui să arate sistemul de învăţământ în România la orizontul anului 2030.

Cariera didactică a fost una dintre cele mai intens dezbătute teme ale Proiectului „România Educată”. Din toate discuţiile pe care le-am avut au reieşit mai multe deziderate clare, precum nevoia de a susţine cadrele didactice printr-un proces riguros de selecţie, dar şi prin formare iniţială şi formare continuă de calitate, cu o pronunţată expunere la medii diverse de învăţare.

Vorbim apoi de nevoia dascălilor de fi sprijiniţi prin mentorat şi de a nu mai fi împovăraţi de excesul birocratic care ajunge, de exemplu, să condiţioneze promovarea de pregătirea unor stufoase dosare cu acte.

Ce a mai reieşit din dezbateri este şi necesitatea unor echipe funcţionale şi suficiente de consilieri şcolari, care să vină în sprijinul cadrelor didactice. Dascălii au nevoie de acces uşor la specializări suplimentare şi de diversificarea rolurilor pe care le pot adopta în şcoli. Nu în ultimul rând, cei care au performanţe trebuie să fie răsplătiţi, iar cei care nu fac cinste acestei profesii să părăsească sistemul de educaţie.

În orice discuţie despre îmbunătăţirea calităţii procesului educaţional, cadrele didactice trebuie privite ca un partener-cheie şi nu ca un actor pasiv, supus dispoziţiilor sau deciziilor statului de la nivel central. Cea mai bună dovadă sunt chiar cele, până acum, trei – şi de astăzi patru – generaţii de profesori „MERITO”.

Dumneavoastră sunteţi acei dascăli care nu aţi aşteptat reformele venite din Parlament sau de la Minister, ci aţi venit cu soluţii şi proiecte proprii, şi aţi reuşit. Vă felicit pentru această implicare şi vă urez să continuaţi să luptaţi pentru ca fiecare copil din România să aibă o şansă la un viitor mai bun, fiindcă, în definitiv, pentru asta trăieşte dascălul, să educe elevul, tânărul, studentul, în aşa fel încât el să aibă succes în viaţă – în viaţa de tânăr şi, pe urmă, în toată viaţa de membru responsabil al societăţii.

Doamnelor şi domnilor,

Responsabilitatea socială a companiilor româneşti nu mai este de multă vreme un fenomen izolat, iar eforturile pe care le-au depus acestea în sprijinul comunităţilor trebuie apreciate şi salutate.

Faptul că avem astăzi, aici, mulţi oameni de afaceri implicaţi în proiecte educaţionale ne arată că există deschidere din partea sectorului privat pentru cooperarea cu sistemul educaţional public din ţara noastră. O colaborare care nu poate fi decât de bun augur, mai ales atunci când contribuie la încurajarea exemplelor de bună practică, a cadrelor didactice care promovează educaţia de calitate, a managementului pro-activ în şcoli sau a utilizării de echipamente moderne.

Este important ca statul să nu pună piedici mediului de afaceri atunci când acesta vrea să se implice în educaţie. Investiţiile ar trebui să fie încurajate şi nu doar sub forma unor sponsorizări pentru dotări, ci şi ca parte a unor intervenţii mai sistemice.
Eu cred cu tărie că „România Educată” va deveni realitate atunci când va exista o colaborare reală a mediului competitiv de business cu statul pentru o educaţie incluzivă de foarte bună calitate.

Doamnelor şi domnilor,

În anul în care se premiază cea de-a patra generaţie de profesori „MERITO”, ne confruntăm cu provocări severe, care riscă să afecteze însuşi fundamentul democratic al României. Multe dintre aceste provocări, care ajung să pună în discuţie chiar şi parcursul european al ţării noastre, au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rând, a educaţiei româneşti.

La 30 de ani de la Revoluţie şi după un secol de unitate naţională, românii îşi doresc un stat de drept funcţional şi o economie dezvoltată. De fapt, ambele sunt clădite pe activism civic, gândire critică şi pe un spirit antreprenorial bazat atât pe accesul la informaţie, cât şi pe interpretarea corectă a acesteia.

Prin Proiectul „România Educată”, mi-am propus să atrag întreaga societate în cea mai amplă dezbatere pe tema educaţiei. Sper ca dumneavoastră, în calitate de agenţi ai schimbării în educaţie, să fiţi parte activă şi implicată a acestei dezbateri.

În încheiere, daţi-mi voie să felicit persoanele premiate astăzi! Meritele dumneavoastră sunt incontestabile şi mă bucur că elevii pe care îi îndrumaţi au şansa uriaşă de a beneficia de adevăraţi mentori în procesul lor educaţional.

Câteva cuvinte despre ce am făcut noi înainte să venim în această sală. Am avut o întâlnire cu profesorii „MERITO”, o întâlnire foarte bună, din punctul meu de vedere. Cum au perceput-o colegii dumneavoastră probabil o să vă spună după ce plec eu.

A fost o întâlnire foarte bună şi m-am bucurat că, într-o discuţie informală, care nu a durat foarte mult, dar a fost foarte intensă, aţi reuşit să îmi transmiteţi preocupări, gânduri, soluţii, idei. Cred că cel mai important lucru cu care am rămas din această întâlnire este că se poate. Deci, haideţi să o facem!

Mulţumesc!”

Departamentul Comunicare Publică

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.