POLITICĂ, ECONOMIC

Ludovic Orban, la prezentarea Planului Național de Investiții și Relansare Economică: Urmăm un model care este bazat pe investiții, bazat pe digitalizare

Premierul Ludovic Orban, împreună cu președintele României, Klaus Iohannis, alături de membrii Cabinetului, au participat la evenimentul de prezentare a Planului Național de Investiții și Relansare Economică, elaborat de Guvernul României.

Guvernul a prezentat un plan de relansare eco­nomică în valoare de circa 100 mld. euro care conţine granturi pen­tru companii, garanţii la credite, inves­tiţii publice masive. În vreme ce mă­surile care se adresează companiilor mari din România rămân în continuare sub mai multe semne de întrebare, mă­surile din plan care se adresează com­pa­niilor mici şi mijlocii, prevăzute în prima parte a pla­nului, pot fi accesate mai de­vre­me, în condiţiile în care banii vor fi re­locaţi din surse europene afe­ren­te exer­ciţiului financiar multianual care se în­cheie anul acesta. În joc sunt 1 mld. euro în granturi.

Ludovic Orban: “Reclădim România” este un program de investiții și de susținere a dezvoltării economice a României.

Urmăm un model care este bazat pe investiții, bazat pe digitalizare, bazat pe inovare, pe transfer tehnologic, bazat pe creșterea competitivității, pe creșterea productivității, bazat pe creșterea capacității companiilor din România de a face față competiției la nivel global, bazat pe creșterea semnificativă a exporturilor.

În programul pe care l-am elaborat împreună cu președintele României, echipa președintelui, echipa guvernamentală, toți partenerii noștri din mediul de afaceri, din organizațiile profesionale, am încercat să ținem cont de problemele cu care se confruntă România, probleme care în mare parte au fost accentuate de criza economică declanșată de epidemia de COVID-19. Am constatat că accesul companiilor la capital, la resurse, accesul companiilor la tot ceea ce înseamnă resursele care pot fi mobilizate, fie din fonduri europene, fie din zona financiar-bancară și toate categoriile de resurse, este extrem de dificil și extrem de restrâns. Din acest motiv, am gândit încă de la începutul crizei să asigurăm cât mai multe lichidități în companii. Cele mai multe măsuri pe care le-am luat au urmărit acest obiectiv. De la viteza de rambursare a TVA-ului, viteza de decontare a concediilor medicale și toate celelalte măsuri, suspendarea executărilor, popririlor, posibilitatea de reeşalonare a scadențelor la bugetul de stat și o serie de alte măsuri, împreună cu IMM Invest, care a urmărit creșterea accesului la capital din zona financiar-bancară pentru IMM-urile din România, au urmărit acest obiectiv.

Pe lângă IMM Invest, sunt în măsură să vă anunț că în curând vom primi aprobarea și pentru schema de ajutor de stat pentru garantarea creditelor și pentru companiile care nu sunt IMM-uri, o schemă de ajutor de stat care va veni în sprijinul companiilor care sunt confruntate cu probleme de lichiditate, care au nevoie de resurse financiare atât pentru investiții, cât şi pentru capital de lucru.

O altă problemă pe care am constatat-o și pe care încercăm să o remediem prin intermediul programului nostru este fluiditatea circulației banilor între companii. O mare parte din companiile din țări mai dezvoltate se finanțează de pe bursă, se finanțează din sistemul financiar bancar. Companiile din România au o mare dependenţă de finanţarea prin intermediul creditului comercial, mai exact prin legăturile care există între companii. Pentru a preveni riscurile de scurtcircuitare a relațiilor comerciale în cazul în care o companie intră în probleme financiare și poate să afecteze întreg lanțul valoric și toți partenerii comerciali, am gândit o schemă prin care să încurajăm asigurarea creditului comercial, a creditului furnizor, prin garantarea asigurării creditului comercial pentru a putea să mai pasăm printr-o schemă economică eventualele situații care pot să genereze blocaje în fluxurile financiare, în relațiile comerciale dintre companii. De asemenea, am gândit un sistem de garantare a factoring-ului care, de asemenea, este destinat tot acestui obiectiv de a asigura fluiditatea fluxurilor financiare și posibilitatea de a interveni în sprijinul companiilor care se află în dificultate și a tuturor companiilor din lanțul de legături economice al fiecărei companii.

Am gândit un întreg sistem de granturi pentru companii, în special pentru întreprinderi mici și mijlocii, care să fie finanțat din fonduri europene atât pe măsura 2.1 cât și pe măsura 2.2 pe POR, de asemenea un grant pentru care am mobilizat peste un miliard de euro, un grant de repornire, de asigurare a capitalului de lucru, pentru repornirea companiilor care au fost afectate în cel mai înalt grad de epidemia de COVID-19; de asemenea, grant de investiții de diferite categorii, fie granturi pentru microîntreprinderi sau întreprinderi mici și mijlocii de până în 200 de mii de euro, între 200.000 de euro și un milion de euro, și, de asemenea, granturi mai mari care vor fi derulate prin intermediul măsurii 2.2 din Programul Operațional Regional, granturi între 2 și 6 milioane de euro, granturi care sunt necesare pentru a susține investițiile companiilor în dezvoltare.

Guvernul şi administraţia trebuie să fie parteneri ai mediului de afaceri. România nu se poate dezvolta decât pe baza unor companii puternice, competitive, care au capacitatea de a face faţă competiţiei pe plan global, care au capacitatea de internaţionalizare, care au cu adevărat capacitatea de a genera toate planurile de creştere a investiţiilor. Am fost în companii din România în care am rămas mirat, se derulează investiţii în care creşterea productivităţii este de 4 sau chiar de 5 ori. Eficienţa este fundamentală, introducerea, viteza de introducere în producţie a inovaţiilor, a inovării, a rezultatelor cercetării, de asemenea, constituie o bază a vitezei de mişcare înainte a economiei şi a societăţii româneşti.