Manifest pentru sport: „Un teren de sport la fiecare supermarket, o sală de sport la fiecare mall”

România este la un capăt de drum în sport. În 2016 si 2017, am avut cele mai proaste rezultate din istorie la Olimpiadă, la Europenele de fotbal, iar echipele de fotbal de club sunt în derivă.

Toţi sunt de acord că cea mai importantă cauză a acestei degringolade este reducerea la minimum a bazei de selecţie, adică a numărului de copii şi tineri care pratică sport regulat, amatori, în cluburi sau chiar sport de performanţă.

Restrângerea numărului de copii şi tineri înscrişi în mişcarea sportivă este la rândul său determinată de lipsa infrastructurii sportive.

Terenurile publice de fotbal şi de tenis au fost transformate în dezvoltări imobiliare sau restaurante, cum este cazul în Bucureşti pe malul lacului Herăstrău, iar terenurile de sport private sunt puţin accesibile unei mase largi de practicanţi.

Pe de altă parte, în paralel cu deriva infrastructurii de sport, constatăm o explozie a numărului de supermarketuri şi de malluri.

Astfel, în România sunt astăzi aproximativ 2.000 de hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount, de patru ori mai multe decât în 2008, ultimul an de boom economic.

În fiecare an se deschid alte 150-250 de noi alte magazine de tip supermarket şi hipermarket.

Până acum nimeni nu a făcut vreo legătură între aceste două evoluţii, respectiv evoluţia infrastructurii sportive şi cea a comerţului modern. Însă supermarketurile sunt vectorii principali prin care hrana nesănătoasă – sucuri acidulate, chipsuri, mâncare procesată – ajunge la copii şi tineri.

În România, 3 din 10 copii şi adolescenţi sunt supraponderali şi 8% dintre ei sunt obezi. România ocupă locul al treilea în Europa în ceea ce priveşte obezitatea infantilă.

Întrebarea este cum putem să avem şi spaţii moderne de retail, dar şi o mişcare sportivă care să contribuie la sănătatea următoarelor generaţii şi să constituie o sursă de selecţie solidă pentru viitorii campioni sportivi ai României.

Ziarul Financiar propune ca din octombrie 2018, la fiecare nou supermarket de peste 500 mp să fie construit un teren sportiv cu functionalităţi multiple de minifotbal, baschet, iar la fiecare mall deschis să fie construită o sală acoperită.

Există deja companii care şi-au asumat în România această misiune. Astfel, retailerul de materiale de construcţii  Dedeman realizează câte un teren de sport cu acces liber la fiecare magazin pe care îl dezvoltă, iar dezvoltatorul mallului Sun Plaza din sudul Bucureştiului a avut iniţiativa de a construi o sală de sport in interiorul mallului în care se pot desfăşura chiar şi jocuri de nivel internaţional.

O altă mare companie, producătorul de ciment Holcim, a pus la punct un program prin care renovează terenuri de sport din diverse localităţi şi predă ştafeta către altă firmă care doreşte să contribuie la dezvoltarea infrastructurii sportive.

Lanţurile de super/hipermarketuri, precum Kaufland, Carrefour, Lidl, Profi, Mega Image şi celelalte, care au împânzit România cu magazine, pot acum să aducă sănătate prin construcţia de terenuri de sport. Ce program de CSR mai frumos poate fi pentru un retailer decât să spună: cumpăraţi şi faceţi sport!

Investiţia într-un supermarket de 500 mp este de circa 500.000 de euro, iar un miniteren de fotbal cu iarbă sintetică costă circa 20.000 euro. Deci în loc să investeşti 500.000 de euro, investeşti 520.000 de euro, dar câştigi respectul comunităţii. Chiar si un miniteren de baschet / un coş de baschet cu 20 mp de teren împrejmuit ar fi un plus pentru creşterea facilităţilor de infrastructură sportivă.

Primăriile vor pune la dispoziţie terenuri, aşa cum pun astăzi terenuri la dispoziţie pentru parcările acestor super/hipermarketuri.

articol apărut pe zf.ro autor sorin pâslaru

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.