LIFESTYLE, EDUCAŢIE/CULTURĂ

Peste 9.000 de persoane au fost sprijinite prin Fondul pentru Vârstnici în perioada pandemiei de Fundaţia Regală Margareta a României

Peste 9.000 de persoane au fost sprijinite prin Fondul pentru Vârstnici în perioada pandemiei de Fundaţia Regală Margareta a României. În urmă cu un an, în martie 2020, în contextul instaurării stării de urgenţă şi al impunerii izolării sociale ca măsură de prevenţie împotriva COVID-19, Fundaţia Regală Margareta a României a lansat Fondul pentru Vârstnici, un fond de urgenţă prin care a deservit nevoile a 9.061 de seniori singuri şi vulnerabili, din mai multe zone ale ţării, contribuind în acest fel la gestionarea crizei determinate de pandemie.

– 9.061 de vârstnici sprijiniţi pe perioada unui an de pandemie de Fundaţia Regală Margareta a României şi partenerii săi
– Ajutorul material şi informaţii actualizate despre servicii din comunitate, principalele nevoi ale vârstnicilor în această perioadă
– 365.000 de Euro investiţi în acţiuni de ajutor pentru seniori, în perioada martie 2020-martie 2021

Situaţia mondială inedită a adus noi provocări pentru întreaga populaţie, dar mai ales pentru vârstnicii care trăiesc în condiţii dificile de viaţă. Dacă mulţi dintre seniori au primit sprijin moral şi material din partea familiei sau a persoanelor din cercul lor social, în România, aproape o treime din cei 3,7 milioane de vârstnici, au înfruntat singuri provocările acestei perioade. Pentru aceştia, izolarea socială a însemnat lipsa accesului la servicii şi produse indispensabile, iar distanţarea le-a adâncit sentimentul de singurătate.

Prin serviciul naţional Telefonul Vârstnicului, Fundaţia a identificat şi a cartografiat în timp real nevoile urgente exprimate de vârstnici din toată ţara, în perioada stării de urgenţă, între care: obţinerea de ajutor material (alimente, medicamente, igienico-sanitare), solicitarea de informaţii despre serviciile disponibile în comunitate, îngrijire şi sprijin practic la domiciliu, dar şi informaţii medicale. Noile tipuri de solicitări adresate în perioada menţionată au vizat facilitarea cumpărăturilor şi consilierea psihologică prin telefon. Pentru a rezolva o parte dintre aceste nevoi, Fundaţia Regală Margareta a României a dezvoltat noi servicii de sprijin pentru persoanele vârstnice şi a suplimentat echipa de specialişti şi voluntari, începând chiar cu 17 martie 2020.

În noul context social, Fundaţia a lansat campania de atragere de resurse pentru Fondul pentru Vârstnici, şi a prioritizat una dintre misiunile proprii, aceea de a contribui la îmbunătăţirea nivelului de trai al persoanelor vârstnice din România. În acest sens, Fundaţia a activat o reţea de servicii sociale şi de suport, a extinzând proiectele proprii şi susţinând ong-uri şi initiative civice dedicate seniorilor aflaţi în dificultate.

Fondul pentru Vârstnici acţionează prin 4 componente menite să rezolve diverse nevoi ale vârstnicilor:

– Telefonul Vârstnicului – singura linie telefonică de ajutor, gratuită accesibilă la nivel naţional;
– Fondul pentru Comunităţi – sprijin oferit ONG-urilor din ţară pentru a implementa activităţi de ajutor pentru persoane vârstnice din comunitate;
– Acţiuni de solidaritate – ajutor material sau financiar pentru cei care trăiesc în condiţii precare;
– Voluntari pentru vârstnici – acţiuni logistice realizate în sprijinul persoanelor vârstnice.

În perioada martie 2020 – martie 2021, la Telefonul Vârstnicului, s-a înregistrat un număr triplu de apelanţi unici şi un număr record de convorbiri. Astfel, 3.827 de seniori au avut 17.684 de convorbiri cu operatorii specializaţi în asistenţă socială, şi au găsit răspunsuri la problemele cu care s-au confruntat. Echipa de asistenţi sociali a răspuns cu suflet în fiecare zi, ascultând problemele vârstnicilor şi identificând resursele şi soluţiile disponibile pentru ei în comunitate, prin accesarea unei baze de 400 de instituţii şi furnizori sociali, publici şi privaţi. Psihologii au acordat consiliere şi sprijin emoţional, iar voluntari pregătiţi de Fundaţie au oferit alinare celor au avut nevoie de un interlocutor, creând relaţii telefonice cu aceştia, prin serviciul de reapelare săptămânală. Pentru a răspunde tuturor solicitărilor, echipa Telefonul Vârstnicului, compusă în mod curent din 3 specialişti în asistenţă socială şi 15 voluntari, a fost extinsă în contexul numărului record de apeluri, prin prestaţia part-time a 6 psihologi şi alăturarea altor 8 psihologi în echipa de voluntari.

Principalele motive pentru care cei mai mulţi dintre vârstnici au apelat linia specială, în perioada martie 2020-martie 2021, au fost nevoia de sprijin material (1.253 de solicitări) şi nevoia de informaţii actualizate despre serviciile disponibile în comunitate (1.198 de solicitări). Alte solicitări exprimate de seniori au vizat livrarea cumpărăturilor, oferirea de îngrijire şi sprijin practic la domiciliu, dar şi obţinerea de informaţii medicale, sprijin emoţional sau consiliere psihologică. Suplimentarea serviciilor Telefonului Vârstnicului a fost posibilă cu sprijinul Fundaţiei Vodafone România, Johnson Wax, Hochland şi Compania Naţională Loteria Română.

Prin Fondul pentru Comunităţi, Fundaţia a sprijinit, în perioada martie 2020-martie 2021, 21 de ONG-uri ce desfăşoară activităţi dedicate persoanelor vârstnice în 11 judeţe şi care au ajutat 3.034 de seniori. Pentru 9 dintre aceste organizaţii, au fost oferite granturi cu o valoare cuprinsă între 3000 şi 8000 de EUR, în funcţie de numărul de beneficiari. Aceste granturi le-au permis să continue serviciile sociale de îngrijire la domiciliu, sprijn practic în locuinţă, dar şi sprijin material şi emoţional oferit seniorilor afectaţi de singurătate, imobilitate fizică, boli cronice, cu un trai precar sau cu o vârstă foarte înaintată. Acest sprijin a fost posibil şi datorită implicării partenerilor, Fundaţia Orange, Alliance Healthcare, Metropolitan Life, SN Nuclearelectrica, PBG Management&Engineering şi Qualicaps România.

Prin acţiunile de solidaritate, Fundaţia a fost alături de vârstnici din 14 localităţi, oferind un număr de 6.150 de pachete cu produse alimentare, de igienă personală, sanitare, paramedicale, de protecţie, articole de încălţăminte sau tichete sociale. 400 de meniuri tradiţionale şi pachete cu alimente şi produse de uz cotidian au fost oferite cu ocazia sărbătorilor de Paşte şi de Crăciun, cu ajutorul City Grill, Fan Courier, Mega Image, Avicola Buzău. Produse alimentare au fost oferite de-a lungul anului de Albalact, Lăptăria cu caimac, Orkla Foods şi McDonalds, în timp ce Alliance Healthcare, Hartmann România, Ecco Shoes, Sabon Holdings şi GG Diagnostica au oferit produse de igienă personală, articole de încălţăminte, dar şi măşti de protecţie, atât de necesare în condiţiile actuale.

Sute de vârstnici au beneficiat, de asemenea, de tichete sociale sau pachete de ajutor, prin contribuţia Fundaţiei Vodafone România, Hochland România, Kaufland România şi Compania Naţională Loteria Română.

Campania Voluntar pentru Vârstnici, iniţiată de Fundaţia Regală Margareta a României în martie 2020, şi susţinută de Kaufland România, a implicat 304 voluntari de toate vârstele, cu profesii diverse şi din toate zonele ţării. Aceştia au răspuns apelului Fundaţiei şi s-au implicat în diverse acţiuni logistice pentru a facilita accesul la cumpărături pentru 2.200 de persoanelor vârstnice. Echipe de voluntari din companii precum Hochland, Fan Courier sau Adobe s-au alăturat, de asemenea, pentru distribuirea pachetelor de ajutor la casele vârstnicilor singuri sau cu dificultăţi materiale.

Implicarea şi generozitatea românilor a făcut posibilă investirea unei sume de 365.000 Euro în diverse tipuri de ajutor material, practic sau emoţional oferit vârstnicilor din România prin Fondul pentru Vârstnici. Prin campania de strângere de fonduri Avem o dragoste de dat, sprijinită de agenţiile de branding, comunicare şi media Heraldist&Wondermarks, Conan PR şi Zenith Media, Fundaţia Regală Margareta a României a mobilizat diverse tipuri de contribuţii de la donatori, companii şi finanţatori care au dorit să se alăture eforturilor dedicate vârstnicilor singuri. Publicul s-a putut implica pentru susţinerea vârstnicilor prin transmiterea unui SMS cu textul SINGUR la 8844, donând astfel 2 Euro lunar.

Fundaţia Regală Margareta a României doreşte să mulţumească partenerilor, sponsorilor şi donatorilor prin video-documentarul realizat de Emotions Philms Production, în care regizorul Laurenţiu Tomoroga surprinde singurătatea vârstnicilor, sentimentul acut de înstrăinare pe care aceştia îl trăiesc şi sprijinul oferit de Fondul pentru Vârstnici, care aduce o rază de speranţă într-un univers de multe ori întunecat.

Programul Fondul pentru Vârstnici continuă şi în 2021, iar contribuţiile pot fi realizate prin SMS la 8844 cu textul SINGUR, pentru a dona 2 Euro lunar, sau prin sponsorizări din partea companiilor în contul RO77BACX0000000129312250.

***

Despre Fundaţia Regală Margareta a României

Înfiinţată în 1990 de către Majestatea Sa Margareta, Custodele Coroanei române, împreună cu tatăl său, Regele Mihai, Fundaţia Regală Margareta a României este astăzi o organizaţie neguvernamentală de elită care sprijină copii, tineri şi vârstnici prin intervenţii durabile, bazate pe schimbul de experienţă şi valori între generaţii.

Fundaţia este una dintre puţinele organizaţii non-guvernamentale care derulează programe sociale dedicate vârstnicilor, cu sprijinul voluntarilor, într-o abordare intergeneraţională. Încă din anul 1993, Fundaţia a venit în sprijinul vârstnicilor din România prin proiecte menite să combată izolarea şi singurătatea şi să ajute la creşterea calităţii vieţii acestora, precum Fondul pentru Vârstnici, Telefonul Vârstnicului, Centrele Generaţii, Seniorii Noştri, Clubul Seniorilor, Niciodată Singur, Campania Flori pentru Suflet. Astfel, peste 180.000 de persoane vârstnice au primit sprijin din partea Fundaţiei de-a lungul timpului. Mai multe detalii pe www.frmr.ro.

Cristina Rotaru, Coordonator PR, Comunicare şi Evenimente