PNL: 2018 a fost un an al subdezvoltării. Guvernul doar cheltuie, investiţiile sunt zero.

PNL este pregătit să guverneze, spun reprezentanţii PNL. Într-o conferinţă de presă susţinută la sediul din Modrogan, liderii PNL au anunţat că PNL vrea ca bugetul pe anul 2019 să fie unul al dezvoltării şi propun ca peste 6% din PIB să fie alocaţi investiţiilor publice. Liberalii au criticat politica PSD şi au precizat că actuala guvernare doar cheltuie fonduri, iar pentru anul 2019 nu este nicio viziune, bugetul trebuind să fie depus în Parlament pe 15 octombrie pentru a fi dezbătut.

Declaraţiile de presă ale Secretarului general al PNL, Robert Sighiartău şi ale Vicepreşedintelui PNL, Florin Cîţu

Robert Sighiartău:

Bună ziua,

Am două veşti pentru români. O să încep cu vestea bună. În primul rând, vestea bună pe care trebuie să o audă toţi românii este că, Partidul Naţional Liberal este pregătit să guverneze şi a venit cu un proiect pe buget pentru anul 2019. Vestea proastă pe care tot mai mulţi români o ştiu este că actualul guvern nu este nici măcar în stare să facă diferenţa între lei şi euro. Este pentru prima dată în istorie când prim-ministrul României nici măcar nu ştie cum arată un buget, darămite să aibă vreo influenţă la redactarea acestui buget.

Suntem în data de 13 decembrie şi nimeni din Guvernul PSD-ALDE nu ştie ce se întâmplă cu România din punct de vedere financiar. Ei trebuiau să vină cu un proiect de buget până la data de 15 noiembrie în Parlament, spre a se supune dezbaterii. Nici până în ziua de astăzi nu ştim cum arată proiectul de buget pe 2019.

Acum se dovedeşte că bugetul pe 2018 a fost unul al subdezvoltării, unul al îngrăşării clientelei politice şi al incompetenţei. Este un buget al celei mai primitive forme de socialism din Uniunea Europeană. Au sacrificat deliberat investiţiile publice şi fonduri europene, ceea ce este o crimă faţă de dezvoltarea ţării şi faţă de nivelul de trai al românilor.

Astăzi, la ora la care discutăm, în teritoriu sunt instituţii publice care nu mai au bani nici măcar de funcţionare până la sfârşitul acestui an. Guvernul nu mai primeşte nicio factura spre decontare şi nu mai acordă niciun ban facturilor venite de la administraţiile locale. Având în vedere situaţia critică în care ne-a adus PSD-ul, singura soluţie de repornire a acestei ţări este pornirea motoarelor de creştere economică sănătoasă, bazată pe investiţii publice, pe fonduri europene, pe creşterea exporturilor şi susţinerea sectoarelor private ale economiei. Este ceea ce propune Partidul Naţional Liberal prin proiectul de buget pe anul 2019. Îl invit pe colegul meu, vicepreşedintele Florin Cîţu, să vă prezinte principalele linii pe care este construit proiectul de buget al Partidului Naţional Liberal.

Florin Cîţu:

Bună ziua,

În primul rând, as vrea să îi transmit un mesaj doamnei premier Dăncilă, pentru că de fiecare dată în şedinţele de guvern se laudă singură şi se pare că în guvern nu e nimeni care să o tragă de mânecă. Îi dau două exemple. Bugetul pe care l-a construit în 2018 a avut doi parametrii la începutul anului. O creştere economică de 5,5% şi un deflator de 2,1. După 10 luni de zile creşterea economică este la 4%, iar deflatorul sau preţurile general din economie, estimate tot de guvern, 5,9%. Deci, atunci când se laudă şi ne spune că inflaţia s-a dus nu ştiu unde şi creşterea economică, ar trebui să se uite în primul rând la ce promitea la începutul anului 2018.

Revenim la subiectul conferinţei noastre de astăzi, bugetul pentru 2019. Aşa cum a spus şi domnul secretar general, PSD nu este pregătit să guverneze în continuare în 2019, şi vă daţi seama că dacă în acest moment nu au un buget în Parlament, asta înseamnă că proiectele pentru 2019 vor suferi toate, în special investiţiile, pentru că nu poţi dacă vii cu un buget în ianuarie să spui că vei avea proiecte de investiţie şi, din nou,2019 va fi un an pierdut pentru investiţii.

În acelaşi timp, pentru noi, este iar o confirmare a ceea ce am spus de la începutul anului, că execuţia proastă din timpul anului a bugetului ne va aduce exact în acest moment, la sfârşitul anului 2018 să fim fără un buget.

Cred că este evident pentru toată lumea de ce vrem să prezentăm un buget astăzi, un buget alternativ. În primul rând, pentru că suntem pregătiţi pentru guvernare, vrem să o arătăm, vrem să îi convingem pe români, dar şi pe colegii noştri din opoziţie că suntem gata. Un alt motiv este acela că mai încă o speranţă că Eugen Teodorovici, care este în pană de idei şi soluţii, se va uita la acest buget, va lăsa orgoliul de o parte şi va lua din măsurile noastre.

Despre principiile care stau la baza bugetului şi aici doar am prezentat doar câteva din cifre. În primul rând, noi vrem să respectăm Tratatul fiscal. Tratate pe care România le-a semnat, au fost adoptate în Parlamentul României şi sunt recunoscute în Constituţia României. Asta înseamnă că vom ţinti un deficit de 2% din PIB pentru anul viitor, ceea ce înseamnă că ţinem cont de recomandarea Comisiei Europene de a reduce deficitul structural cu 0.8 puncte procentuale în 2018, şi bineînţeles este un pas important în obiectivul naţional de aderare la zona euro.

O altă schimbare importanta, soldul primar al deficitului va fi folosit tot pentru investiţii publice. Asta înseamnă că investiţiile publice vor fi , cheltuielile cu investiţiile publice vor creşte de la cât erau estimate în bugetul pentru 2018, de la 4,2% la 6,5%, şi aici trebuie să fim foarte atenţi. Da, bugetul din 2018 a avut investiţii estimate la 4,2% din PIB, dar nu cred că vor termina cu p cifra mai mare de 3%.

Este momentul ca cineva să se gândească la acest lucru. Vom construi un guvern cu 15 ministere, asta înseamnă o raţionalizare a cheltuielilor publice inutile. Ştim foarte bine că majoritatea acestor ministere sunt populate cu beizadele, amante, prieteni ai celor din familia PSD-ALDE, toţi aceştia vom vedea dacă îşi vor mai găsi loc în guvernarea viitoare, din punctul meu de vedere nu vor mai fi acolo. Trebuie să tăiem acest tip de finanţare a partidelor politice prin bugetul de stat, direct de la bugetul de stat.

Bineînţeles, pentru noi, este important ca bugetul să fie anticiclic, pentru că un buget anticilic este un buget care garantează dezvoltarea pe termen lung. Cifrele importante pe partea de venituri, 32% din PIB, asta înseamnă o creştere cu 2 puncte procentuale relativ la execuţia din 2016,2017,2018, deci ultimii 3 ani nu s-a depăşit 30% din PIB. Ne propunem şi avem măsurile de a aduce veniturile la 32% in PIB, în special vedeţi aici o creştere a veniturilor fiscale.

Pentru că am ajuns la venituri fiscale, trei lucruri pe care le luăm în calcul – eliminarea supraccizei la combustibil, eliminarea TVA defalcat, şi vă spun că eliminarea TVA defalcat va aduce bani la buget, pentru că în acest moment companiile nu mai plătesc, este un haos total acolo, şi vom elimina supraimpozitarea contractelor part-time, asta pe parte de fiscalitate.

Pe parte de cheltuieli măsurile importante – cheltuielile de personal la 8,6% din PIB, înseamnă că menţinem Legea salarizării unitare. Nu vom interveni asupra Legii salarizării unitare în niciun fel aşa cum a fost ea trecută în Parlament, deşi am criticat, deşi nu am fost de acord, în acest moment nu este un moment oportun de a intra pe Legea salarizării unitare, vom rămâne cu aplicarea Legii salarizării unitate.

Respectăm angajamentul faţă de NATO de 2% din PIB. Creştem aşa cum am spus cheltuielile cu investiţiile, majorăm la 5% în 2019 cheltuielile pentru sistemul de educaţie şi cu ţintă de 6% în 2020.

O altă măsură importantă şi este inclusă în buget – creşterea de a transferului Pilonul II de pensii în primă fază, în 2019, la 5% şi 6% în 2020. După cum ştiţi, din declaraţiile noastre publice, ţinta este de 8% pentru noi, dar aceea va fi în programul de guvernare în perioada 2020-2024.

Aş vrea să vă vorbesc despre dobânzi şi despre transferuri. La dobânzi 1,3% din PIB, da, este o cifră mare, este o cifră pe care noi ne-o dorim. Din păcate, împrumuturile luate în 2017 şi 2018 de Guvernul PSD pentru a acoperi deficitul bugetar la costuri foarte mari se întind şi în perioada viitoare. Aici nu avem cum să umblăm. Vom încerca şi asta se va vedea în 2020, cu o guvernare mai bună dobânzile se vor reduce şi atunci vom încerca o refinanţare a ceea ce a fost finanţat foarte scump şi foarte prost de Guvernul PSD, dar, din păcate, în 2019, cifra rămâne 1,3% din PIB.

Veste bună pentru primăriile din România. La transferuri introducem şi avem în buget, la transferuri sunt introduse 100% din impozitul pe venit, se transferă către UAT-uri, către primării 61,67% către UAT-uri, 19,08% către consiliile judeţene şi 18,05% cont distinct echilibrat la bugeturile locale. În aceasta cifră sunt incluse asistenţa socială, pensii, dar şi transferul către UAT-uri.

Cam acesta ar fi bugetul în mare. Avem la partea de investiţi proiectele mari de infrastructură. Aceasta este imaginea şi am construit-o pe cifrele care vin de la Comisia Naţională de prognoză. Nu am intervenit pe cifrele de creştere economică, am luat cifrele de acolo, dar ne-am uitat la modul în care sunt distribuiţi banii în economie şi ca o concluzie, guvernarea liberală alături de partenerii noştri, este o guvernare care va pune accentul pe investiţii. În acest moment, din cheltuielile bugetare, la investiţii se duc 10% din cheltuieli şi 30% către cheltuielile de personal. Acest raport se va schimba şi gradual vom creşte partea de cheltuieli de investiţii.

Robert Sighiartău:

Vreau să fac câteva completări şi să menţionez câteva priorităţi pe care Partidul Naţional Liberal, prin acest proiect de buget le evidenţiază. Mai pe înţelesul românilor trebuie să ştiţi că orice ţară dezvoltată s-a bazat pe creştere economică bazată în primul rând pe investiţii publice. Daca avem investiţii publice companiile lucrează, produc profituri şi mai departe statul colectează mult mai mulţi bani la bugetul de stat. Asta pentru că o să vă prezint câteva măsuri, inclusiv sociale pe care Partidul Naţional Liberal le va avea in anul 2019 şi le are în acest proiect de buget, dar în primul rând România trebuie să crească şi Guvernul să crească procentul din PIB pe investiţiile publice.

Gândiţi-vă că acum avem un procent alocat pe investiţii undeva la 3,5%. Cred că cam cu acest procent se va finaliza acest an. Partidul Naţional Liberal a propus pentru proiectul de buget pe 2019, investiţii de 6,5%. Asta înseamnă dublarea investiţiilor publice şi, când vorbesc de investiţii publice, în primul rând, am 3 linii importante de investiţii. În primul rând investiţia în infrastructură de transport şi avem câteva priorităţi. În primul rând, Autostrada Sibiu – Piteşti, în al doilea rând, Autostrada Unirii Târgu Mureş-Iaşi, mai apoi suntem singura capitală din Uniunea Europeană care nu are autostrada de centură finalizată, este o ruşine naţională.

Ne-am propus ca prin acest proiect de buget, dacă Partidul Naţional Liberal va veni la guvernare de la începutul anului 2019, autostrada de centură a Bucureştiului să fie printre priorităţile Partidului Naţional Liberal. Vrem prin PNDL 2 să alocăm fonduri pentru studiile de fezabilitate privind infrastructura de gaz pentru localităţi. Foarte mulţi români se confrunta cu probleme privind încălzirea în perioada de iarnă, lemnul de foc s-a scumpit foarte mult. Avem acum posibilităţi, avem Legea offshore. Partidul Naţional Liberal a venit cu un amendament ca acele redevenţe să fie folosite pentru investiţii în infrastructura de gaz şi ne dorim ca toate comunităţile locale, toate primăriile să poată depune în anul 2019 prin PNDL 2, să fie finanţate studiile de fezabilitate.

Mai departe, infrastructura sanitară, spitalele, avem nevoie de acele 3 spitale regionale care se pot finanţa prin fonduri europene, Spitalul Regional de la Cluj, Spitalul Regional de la Iaşi şi Spitalul Regional de la Craiova. Vom aloca bani pentru co-finanţarea acestor proiecte în anul 2019 şi vom depune în primul rând documentaţia pentru a atrage fonduri europene. Fonduri europene care sunt puse la dispoziţie, dar care actualul guvern nu doreşte să le absoarbă. A spus-o chiar şi doamna Corina Creţu care este din Partidul Social Democrat.

În infrastructura şcolară, ştim cu toţii că, din păcate, în România din punct de vedere al sistemului de educaţie avem mari carenţe, şi asta pentru că alocăm foarte puţini bani din PIB. România este la coada clasamentului, dacă nu ultima din Uniunea Europeană, care acordă cei mai puţini bani pentru sistemul de educaţie. Vrem să alocăm bani pentru finanţarea şcolilor. În primul rând cele de învăţământ profesional şi dual pentru că ne confruntăm cu mari probleme în ceea ce priveşte forţa de muncă în România.

Mai departe, vrem să finanţăm programul privind masa diversificată. Oriunde în Europa, în lumea civilizată, copii beneficiază de o masă sănătoasă.

Vrem ca din 1 ianuarie 2019 familiile să beneficieze de creşterea alocaţiilor pentru copii, cu 80%. Este o măsură extrem de importantă. Ne confruntăm cu mari probleme demografice în România. Stimulăm familiile din România şi ne dorim să avem politici concrete pentru a stimula demografia şi pentru ca aceste familii să rămână, aici, în ţară. Anul trecut au plecat mai mult de 200.000 mii de oameni din România.

Nu în ultimul rând, vrem ca din 1 ianuarie 2019 pensiile românilor să crească cu 10%. Din 1 ianuarie 2019, nu din iulie, nu din august cum a făcut Partidul Social Democrat si ALDE. Sunt foarte multe propuneri pe care Partidul Naţional Liberal le are şi este dispus sa le implementeze dacă preia guvernarea de la 1 ianuarie 2019, însă astăzi v-am dat câteva direcţii principale.

Ne veţi întreba cum vom produce aceste lucruri şi cum le vom face. Avem exemplele de la nivel local, nu inventăm apa caldă şi nu spunem baliverne. Pentru a putea avea o ţară dezvoltată trebuie să facem ceea ce a făcut Partidul Naţional Liberal în comunităţile locale. Au tăiat privilegiile, au tăiat fondurile pentru asistaţi sociali şi cei care stăteau cu mâna întinsă la stat şi au alocat bani pentru investiţii, în primul rând în infrastructură, apoi în educaţie şi în sistemul de sănătate. Aceste investiţii care s-au făcut, au dezvoltat comunităţile locale, iar în România în comunităţile conduse de primari liberali şi de preşedinţi de consilii judeţene conduse de liberali se trăieşte mult mai bine şi veniturile şi salariile şi nivelul de trai al românilor este mult mai bun. Asta vrea sa facă PNL in 2019, acesta este proiectul pe buget pe 2019, un proiect de buget responsabil, un proiect de buget care are în vedere viitorul românilor pe termen scurt, mediu şi lung şi nu baliverne şi nu mecanisme de înşelat românii aşa cum o fac cei de la PSD-ALDE prin alimentarea iluzorie cu anumite creşteri de salarii, pe hârtie doar, iar apoi prin declanşarea unui sistem de inflaţie care le mănâncă românilor bani şi le scade nivelul de trai din zi în zi. Vă mulţumesc! Dacă aveţi întrebări vă stăm la dispoziţie.

(Puteţi să ne spuneţi concret care vor fi sursele de finanţare pentru toate aceste investiţii. Concret, banii de unde vor veni?)

Florin Cîţu:

La cheltuielile de investiţii avem două componente. Cheltuielile de capital sunt finanţate din buget şi aici avem veniturile fiscale şi, cealaltă parte, componenta de fonduri UE, şi aici am arătat sume care vin de la UE. Diferenţa dintre Partidul Naţional Liberal şi coaliţia toxică PSD-ALDE, este că noi vom face toate aceste investiţii folosind fonduri europene, nu acele PPP-uri care sunt făcute doar pentru a fura banii de acolo. Noi folosim fonduri europene, România are fonduri europene pentru Coridorul IV, de exemplu, are şi pentru autostrada Unirii. Este o combinaţie, bani de la buget plus fonduri europene.

Robert Sighiartău:

Pe lângă fondurile europene pe care PSD-ALD nici nu-şi doreşte măcar să le atragă, noi vrem dublarea absorbţiei fondurilor europene undeva la 7 miliarde, pentru că nu uitaţi că se încheie acest ciclu de 40 de miliarde acordat de Uniunea Europeană. Pe lângă asta, vă mai repet, alocarea de bani pentru investiţii publice aduce bani la bugetul de stat. Dacă vă uitaţi pe bugetul de stat al guvernului pe 2017-2018 o să vedeţi că veniturile la bugetul de stat au scăzut. De ce? Pentru că ei nu au alocat absolut bani pentru investiţii. Au blocat investiţiile în România şi se vede cu ochiul liber că nu au făcut absolut nimic, nici infrastructură, nici spitale, nimic.

În momentul în care dai drumul la investiţie banul de întoarce automat în economia reală şi automat vin mai mulţi bani la bugetul de stat, iar când ai la dispoziţie bani gratuiţi de la Uniunea Europeană şi nici măcar nu vrei, pentru că ei nu vor să atragă bani, avem o mare problemă.

Deci, Partidul Naţional Liberal va atrage fonduri europene, aşa cum a atras în comunităţile locale, pentru că noi suntem campioni acolo la nivel local. Vă dau un exemplu, Oradea a atras un sfert de miliard de euro în ultimii ani. Alba Iulia are cel mai mare procent pe cap de locuitor de bani atraşi din fonduri europene. Asta au făcut primarii Partidului Naţional Liberal şi asta trebuie să facă toţi primarii din ţară şi asta trebuie să facă guvernul României, însă ei nu şi-au dorit acest lucru. Bani sunt, sunt bani dacă îi aloci unde trebuie şi dacă îi foloseşti pentru investiţii care îşi aduc valoare adăugată în timp.

(În această săptămâna a ieşit din partea partidului de guvernare ideea ca va fi un fond de investiţii în care banii vor veni din bufferul de situaţii de urgenţă (..)

Florin Cîţu:

În primul rând ei trebuie să se pună de acord dacă sunt lei sau euro. Dacă sunt 10 milioane de euro este mult peste buffer, pentru că buffer-ul nu e atât de mare. În al doilea rând buffer-ul, dacă vă uitaţi în urmă şi căutaţi pe google, veţi vedea declaraţii ale ministrului Finanţelor Publice care ne spunea că trebuie să se împrumute pentru a completa buffer-ul, pentru că bufferul a fost folosit pentru alte cheltuieli şi anul trecut. Deci acei bani din buffer, aşa ca o chestie tehnică, este foarte greu să ştim câţi bani sunt acolo în primul rând acum, dacă ei în timpul anului se împrumutau şi se împrumutau cu dobândă mare.

În al doilea rând, acel buffer a fost constituit atunci când Fondul Monetar a semnat un acord cu România în anul 2009 şi ne-a spus să nu mai fim în situaţia în care sunteţi astăzi, în situaţie de criză, să veniţi să vă împrumutaţi din pieţe, aveţi nevoie de un buffer. Este o zonă în care nu ar trebui să te duci, nu ar trebui să iei acei bani pentru cheltuieli de investiţii. Acei bani sunt pentru situaţii în care România este în criză şi poate să dea faliment. Acei bani sunt puşi pentru situaţi excepţionale, de criză. Ei oricum i-au folosit si anul trecut pentru a face anumite plăţi, după care se împrumutau iar şamd. Ceea ce fac şi cu bugetul, folosesc venituri temporare, dividendele de la companii, pentru plata cheltuielilor permanente, cum ar fi pensii. Este o politică falimentară care funcţionează pe termen foarte scurt, dar care la un moment dat iţi poate exploda în faţă şi vom plăti toţi pentru asta. Pe scurt, este o idee tâmpită şi nu îmi vine să cred că cei din finanţe au fost de acord cu aşa ceva, este sigur doar o idee pe care a aruncat-o ministrul Teodorovici, aşa cum a aruncat-o şi pe cea cu limitarea drepturilor românilor de a circula prin Europa. De la domnia sa trebuie să ne obişnuim că vor mai veni astfel de idei tâmpite şi în viitor.

(Cum vedeţi faptul că bugetul pe 2019 a fost amânat pentru anul viitor?)

Florin Cîţu:

În primul rând nu este o surpriză pentru noi, execuţia bugetară la 10 luni ne ducea doar spre această concluzie. Este clar că aşteaptă să vadă cu cât vor încheia acest an şi în acest moment la rectificarea bugetară au făcut doua artificii pentru a rămâne cu deficitul sub 3%, dar nu este sigur. Au luat acei 1,9 miliarde de lei de la companii şi încearcă să treacă pe fonduri europene proiecte care au fost făcute, dar nu erau proiecte destinate pentru fonduri europene, sunt 4,6 miliarde de euro. Aici, problema este că dacă aceste lucruri nu se vor întâmpla, deci ştim că au luat cele 1,9 miliarde, dar daca cei 4,6 miliarde nu vor trece pe fonduri UE, deficitul bugetar sare de 3% , şi în acest moment se găsesc soluţii alternative. O soluţie pe care o ştim cu toţii, a fost aplicată şi a fost aplicată şi anul trecut , este să se închidă trezoreria bugetului. Anul trecut s-a încheiat pe 29, au închis şi nu au mai făcut niciun fel de plăţi. Anul acesta se pare că se închide mâine trezoreria statului pentru a nu mai face plăţi şi a nu face situaţia dificilă. Oricum, în orice situaţie, 2018 cu o probabilitate de 99,9%, vom depăşi deficitul bugetar pe SA 2010. Asta înseamnă că România în 2019 are toate şansele, pe lângă faptul că era ţara cu deviere de la deficitul excesiv, să intre în procedură de deficit excesiv din prima parte a anului.

(Cei de la putere spun că amânarea bugetului este şi din cauza Partidului Naţional Liberal şi al preşedintelui ţării. Partidul Naţional Liberal că depune moţiunea de cenzură şi se amână această dezbatere, preşedintele (..)

Robert Sighiartău:

Ei trebuiau să vină cu bugetul până în data de 15 noiembrie, nu au nicio scuză. Astea sunt simple declaraţii.

Florin Cîţu:

Cea cu CSAT-ul este ilară pentru că acelaşi ministru cu o zi înainte ne spunea că nu are nevoie de aviz, că el se duce, face şi drege în Parlament. La o zi după a venit să ne spună ca CSAT este de vină. Eu, sincer, credeam că pentru România Andruşcă era cel mai mare pericol, se pare că Teodorovici era piesa care ne distruge

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.