PNL cere demisia ministrului educației.

DOCUMENT – MOȚIUNEA SIMPLĂ A PNL: ROMÂNIA FĂRĂ EDUCAȚIE DE CALITATE ESTE O ROMÂNIE SĂRACĂ!

Mai jos aveți documentul integral. Notă: Moțiunea simplă va fi depusă la Parlament zilele viitoare, PNL fiind—în acest moment—în proces de strângere de semnături.

ROMÂNIA FĂRĂ EDUCAȚIE DE CALITATE ESTE O ROMÂNIE SĂRACĂ!

România are un abandon școlar record. Lipsa de măsuri aruncă România într-o criză a educației, apoi în alta a forței de muncă și mai târziu în una economică și socială. România se va trezi cu generații care ajung la vârsta maturității fără o diplomă cu acoperire în competențe și fără calificări reale, adaptate la piața muncii. Dacă astăzi pleacă nouă români pe oră, mâine s-ar putea să crească viteza exodului de două ori.

Așadar, rata părăsirii timpurii a școlii este de 19%, România s-a angajat, prin Strategia Europa 2020, să o reducă la 11,3%. În acest moment, acest obiectiv este imposibil de atins în mai puțin de 3 ani!

Cum începe anul școlar 2017-2018? Dezastruos! Și vă expunem în continuare motivele:

1. Fără manuale.

* 177.000 de elevi din clasa a V-a încep anul școlar fără manuale pe bănci. Programe finalizate târziu, licitații întârziate, dezinteres, toate au condus ca manuale esențiale pentru educarea copiilor și îndrumarea profesorilor să fie absente. S-a preferat cheltuirea banilor pe inovații, precum manualul de sport. Această generație a fost una de sacrificiu în ultimii 5 ani. Iar dumneavoastră purtați responsabilitatea în acest moment. Nu ați învățat din greșelile anterioare. Ce le veți spune copiilor în această situație? Că în primele luni de școală vor duce în ghiozdane un ghid de 296 de pagini? După experiența din ultimii ani, cele 8 săptămâni se pot transforma în 6 luni!

2. Fără autorizații de funcționare pentru școli.

Din peste 31.000 de unități de învățământ, doar 6.500 au avize și autorizații. Dragi colegi, problema autorizațiilor școlilor nu este una care a apărut peste noapte și nu a putut fi rezolvată. An de an avem aceeași situație.

S-a știut de această problemă. S-a știut și s-a tăcut. Responsabilii direcți s-au mulțumit cu un control și o constatare simplă. Autoritățile locale au cerut ajutor de la centru. La centru nu s-a rezolvat nimic, ba mai mult, i-ați lăsat fără bani de investiții și chiar dvs. d-le ministru ați spus că, vă citez: ,,Părinții să nu își ducă la școală copiii, dacă școlile nu prezintă siguranță”. Iar școlile — NU PREZINTĂ SIGURANȚĂ, așa ne spun instituțiile statului. Ce facem? Închidem 50%, 60% sau 90% dintre ele.

Ce au așteptat oare cei responsabili? Să ne spuneți dacă e vorba de nepricepere sau rea voință! Dacă nu vă pricepeți — plecați! Dacă este vorba de rea voință, sesizați autoritățile competente și luați măsurile urgente care se impun!

3. Sistemul educațional politizat la maximum.

După ce ați politizat concursurile de inspectori în timpul guvernării Ponta, acum îi schimbați politic fără un temei legal pe cei care nu au răspuns la ordinele PSD. Fiecare inspector are un mandat de patru ani, un contract de management. Dacă schimbările se fac prin fax, fără motive întemeiate, unde se va ajunge? Oare vom trăi iar clipele în care și portarul va trebui să aibă carnet de partid?

La fel, ați politizat și concursul pentru ocuparea funcțiilor de director școlar. I-ați silit pe candidații cinstiți să susțină probele de concurs, după care v-ați numit pe posturile rămase oameni fideli, care nu s-au prezentat la concurs ori care, deși s-au prezentat, n-au fost capabili să-l promoveze. Totul, cu complicitatea inspectoratelor școlare anterior politizate. Ne-ați demonstrat că sistemul educațional nu are nici o șansă în fața mașinăriei PSD-iste. Ați îngenuncheat educația. Veți îngenunchea România!

4. Fără bani pentru salariile profesorilor.

Este tot mai clar că în campania electorală PSD a promis creșteri salariale fără acoperire! Mai mult decât atât, în acest moment dascălii sunt lăsați la coada majorărilor salariale. Nu li se vor mări salariile cu cât s-a promis, nu li se vor restitui nici sumele restante și cuvenite în urma unor decizii judecătorești sau a recuperării sporului de doctorat. În medie, fiecare profesor ar trebui să recupereze aproximativ 5.000 de lei, iar sumele nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017.

5. Școala este decuplată complet de piața muncii și se continuă distrugerea învățământului profesional

* Pentru ca fiecare absolvent al școlii românești să-și găsească locul pe piața muncii, trebuie să ne asigurăm că îl ajutăm pe fiecare să aleagă traseul educațional care i se potrivește cel mai bine, în funcție de abilitățile naturale. Orientarea în alegerea unei profesii, trebuie începută în ciclul gimnazial și făcută temeinic, vizându-i atât pe elevi, cât și pe părinții lor și pe profesori. În acest mod, banii din sistem vor fi folosiți eficient, iar școala nu va mai produce oameni care nu se pot integra în societate. Orientarea profesională are și menirea de a îndruma elevii spre meseriile cerute pe piața muncii. Cu toate astea, în ultimii ani de guvernare, PSD nu a crescut numărul de locuri pentru învățământul profesional, ponderea învățământului teoretic rămânând aproximativ aceeași, la stabilirea cifrelor de școlarizare.

Ba mai mult, prin modificarea la Senat a OUG 81/2016 care reglementa învățământul profesional dual, s-a încercat împiedicarea agenților economici să investească în învățământul profesional. Unul din patru tineri (cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani) nu muncește și nici nu urmează o facultate. Este vorba 31 de mii de persoane tinere. În timp ce angajatorii se plâng că nu găsesc forță de muncă bine calificată, guvernul PSD se încăpățânează să continue să asigure norme complete pentru toți profesorii din învățământul teoretic, ignorând faptul că în centrul sistemului educațional trebuie să stea elevul și nevoile lui, corelate cu nevoile societății.

6. Fără profesori calificați în timpul verii.

În această vară profesorii trebuiau să urmeze cursuri de formare. Cursurile nu s-au ținut, iar școala a început. În plus, aproape 11.000 de dascăli vor profesa în calitate de suplinitori, chiar dacă au luat note între 1.00 și 6,99, toate acestea în timp ce Masteratul Didactic este amânat an de an.

7. Fără investiții pentru modernizarea procesului didactic în universități.

Sunt aproape 10 ani de când universitățile nu au beneficiat de investiții pentru aparatura necesară procesului didactic. Se vorbește despre relația strânsă cu mediul socio-economic, dar foarte multe dintre laboratoare funcționează cu echipamente vechi, depășite din punct de vedere moral, fără corespondent pe piața muncii.

8. Lipsa legislației și a procedurilor pentru înființarea de noi școli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat.

Un învățământ universitar de calitate presupune dezvoltarea și consolidarea ciclului al 3-lea de studii universitare, cel doctoral. Un număr important de cadre didactice și cercetători au obținut abilitarea, dar nu pot funcționa ca și conducători de doctorat în instituțiile de unde provin, pentru că în acest moment legislația nu permite nici constituirea de noi școli doctorale și nici acreditarea de noi domenii de doctorat. Dincolo de încercarea de disipare a responsabilității pe această temă (ARACIS, etc.) considerăm că Ministerul Educației Naționale este principalul responsabil în tergiversarea acestei situații.

9.Atac la autonomia și resursele universităților.

* Guvernul și Ministerul Educației Naționale au luat o serie de măsuri, pe care ne permitem a le cataloga ca demagogice și populiste, nebazate pe o analiză reală a resurselor și care în acest moment pun în dificultate universitățile, referindu-ne aici la lipsa resurselor pentru plata burselor studenților, plata sporului de doctorat, a sentințelor judecătorești devenite executorii și a creșterilor salariale pentru care nu există resurse financiare clare.

***

Iată câteva principii de care trebuie să ținem cont dacă dorim ca țara noastră să conteze în actualul context internațional unde se caută performanță și competitivitate:

* Finanțarea corectă a învățământului și cercetării; Acordarea de șanse egale pentru fiecare tânăr la învățătură de calitate;

* Profesori motivați, laboratoare bine dotate, programe școlare actualizate în permanență;

* Legislație coerentă și predictibilă;

* Consiliere școlară și orientare profesională eficiente;

* Popularizarea învățământului profesional, atât în rândul beneficiarilor direcți cât și al potențialilor investitori;

* Plata corectă a forței de muncă pentru a nu o pierde.

PNL solicită Ministrului Educației să respecte legea și să prezinte în Parlament un raport privind starea învățământului românesc.

Stimate domnule ministru,

Stimați colegi,

Această moțiune nu a fost depusă din pură formalitate! Dacă o veți susține vom arăta că educația este o preocupare reală a Parlamentului. Dacă nu o veți vota, vă întreb, cum o să mergeți în fața celor care v-au trimis să-i reprezentați aici?

Votul pentru moțiune va semnifica un pas înainte spre performanță și competitivitate.

Prin prezentul vot, noi, parlamentarii PNL și ai USR cerem Guvernului Tudose:

1. Rezolvarea de urgență a problemei manualelor școlare;

2. Asigurarea tuturor resurselor financiare și legale pentru obținerea autorizațiilor de funcționare a tuturor școlilor;

3. Finanțarea corectă a educației românești;

4. Descentralizarea reală și depolitizarea școlii românești;

5. Promovarea și dezvoltarea învățământului profesional;

6. Elaborarea unei legislații și a unor proceduri coerente pentru înființarea de noi școli doctorale sau acreditarea de noi domenii de doctorat;

7. Demisia Ministrului Educației.

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.