Povestea inedită a unui clujean ce a renunțat la cariera de cercetător ca să construiască biciclete din bambus

Tânărul clujean Rareș Vâsc a studiat la Universitatea de Științe Agricole din Cluj-Napoca și, după absolvirea acesteia, a plecat în Suedia unde a lucrat în cercetare, timp de 9 ani. Recent, s-a întors în Cluj-Napoca și s-a apucat să construiască biciclete din bambus, realizate manual şi personalizate pentru clienţi, ecologice și mai ușoare decât cele din aluminiu.

În urmă cu 4 ani am văzut o bicicletă din bambus şi mi-a plăcut, aşa că m-am gândit că bambusul ar fi un material bun ca înlocuitor la fibra de carbon. Este un lemn puţin mai greu decât fibra de carbon, dar mult mai uşor decât aluminiul. Am început să studiez acest lemn şi am constatat că există peste 1.400 de tipuri diferite de bambus, fiecare cu particularităţile sale. Continuând cercetările, am constatat că materialul pentru o bicicletă expusă intemperiilor poate deveni instabil din punct de vedere structural şi atunci m-am întrebat cum pot să stabilizez lemnul de bambus, astfel încât să reziste în timp, la variaţii de umiditate, la atacuri ale insectelor? Lucrând în cercetare timp de 9 ani în Suedia, am profitat de aparatura de care dispuneam în laborator, şi am încercat să găsesc o soluţie prin care bambusul să reziste la umiditate şi atacuri ale insectelor, să fie ignifug şi, într-un final, după un an, am reuşit”, a declarat clujeanul pentru https://www.mediafax.ro.

Pentru aceeași sursă, cercetătorul clujean a mai explicat:

Una dintre principalele probleme ale bambusului, ale lemnului în general, este faptul că absoarbe umiditate din aer, iar tuburile din bambus, după ce absorb umezeală, se dilată, ceea ce creează tensiune internă şi duce la crăparea tubului. În urma cercetărilor de laborator, am descoperit o substanţă care nu lasă bambusul să absoarbă umiditate. Acest proces are la bază polimerizarea. Bambusul are, prin structura sa, molecule de zaharuri, iar prin polimerizare, moleculele sunt legate ca verigile unui lanţ, iar uleiul rezultat îl aplicăm pe tuburile de bambus. Am creat primele prototipuri de biciclete, testate în Suedia, şi am fost încântat de performanţele obţinute. Urmează să colaborez cu specialiştii de la UTCN Cluj-Napoca pentru a testa bicicletele în laborator, din punct de vedere al rezistenţei în diferite condiţii de umiditate”.

Potrivit clujeanului, cadrul de biciletă din bambus este ușor, cântărește doar 900 grame, dar este mai rezistent decât unul din fibră de carbon. Bambusul folosit la confecționarea bicicletelor este comandat din China. Dacă inițial, clujeanul și-a investit economiile în această afacere, acum a obținut 40 000 de euro printr-un proiect european astfel că, în următoarele luni va începe producția și desfacerea de biciclete pe scară largă. Costul unei astfeld e biciclete nu este la îndemâna oricui, acesta ridicându-se la aproximativ 1200 euro.

Sursă foto: Rareș Vâsc- Facebook

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.