ECONOMIC

Premierul Ludovic Orban a participat la recepția lucrărilor de modernizare DN5 București – Adunații Copăceni, județul Giurgiu

Premierul Ludovic Orban a participat la recepția lucrărilor de modernizare DN5 București – Adunații Copăceni, județul Giurgiu. La eveniment au participat ministrul transporturilor și reprezentanți ai autorităților locale.

Declarații ale premierului Ludovic Orban şi ministrului Transporturilor, Lucian Bode:

Ludovic Orban: Am ținut să fiu prezent la inaugurarea podului peste Argeș, pentru a transmite mesajul că guvernul pe care îl conduc tratează cu cea mai mare atenție toate investiţiile necesare pentru dezvoltarea județului Giurgiu. Este aproape un paradox ca un judeţ care se află între capitala României şi cea mai importantă axă de transport fluvial din Europa, Dunărea – Canalul Rin-Main-Dunăre, care face legătura între Marea Neagră şi Marea Nordului, să fie în situația economică în care se găsește astăzi. Din acest motiv, avem proiecte foarte serioase pentru judeţul Giurgiu. Există un proiect pe care îl aștept de 13 ani, şi anume podul de cale ferată de la Grădiștea. Obiectivul nostru este să semnăm într-un termen de maxim două săptămâni contractul de reconstrucție a podului de la Grădiştea. Un alt obiectiv de investiții care este în faza finală pentru semnarea contractului de finanțare din fonduri europene este proiectul de modernizare a Portului Giurgiu. De asemenea, vreau să dau un mesaj clar că voi încuraja orice investitor care dorește să-şi așeze investiția în județul Giurgiu. Giurgiu are nevoie de investiții private, Giurgiu are nevoie de reindustrializare, Giurgiu are nevoie de o fructificare superioară a potențialului pe care îl are, atât a potențialului agricol, cât şi a potențialului turistic.

Lucian Bode: Am ascultat prezentarea modului în care a evoluat acest proiect și aș vrea să spun, din capul locului, că nu este un titlu de mândrie că se dă în trafic un tronson de drum în lungime de 11,6 km, după șase ani de la semnarea contractului. Recepționăm un obiectiv care, practic, trebuia finalizat acum patru ani, în urma unui contract relicitat în anul 2014 și cu ordin de începere a lucrării emis în anul 2015. Așa cum a fost prezentat aici și cum putem observa și pe planșele din stânga noastră, acest contract a implicat lucrări de lărgire și de modernizare a sectoarelor deteriorate din DN 5, ca urmare a traficului intens, lucrări la patru poduri; în cazul podului peste Argeș de aici, de la Adunații Copăceni, în lungime de aproape 250 de metri. Proiectarea, obținerea avizelor necesare și execuția variantei provizorii de circulație peste râul Argeș au fost foarte mult întârziate față de programul de execuție inițial, iar soluția tehnică a fost livrată abia în luna august a anului 2018, ceea ce a amânat și mai mult finalizarea lucrărilor conform contractului. Pe parcursul implementarii proiectului, au fost înregistrate extrem de multe blocaje, probleme cu exproprierile, cu relocările de utilități, lucrări de mutare, protejare a utilităților, fiind foarte mult întârziate și de faptul că unul dintre subcontractorii de utilități a intrat în faliment exact în perioada în care trebuia să execute acest contract – probleme diverse, care au împins nepermis de mult termenul de recepție finală și care, în mod normal, trebuiau soluționate în termenul contractual.
Vreau să fie limpede pentru toată lumea: am preluat acest contract, acest proiect, în noiembrie 2019, la un stadiu fizic de 80% și la unul financiar de 60%. Iar astăzi, iată, reușim să recepționăm acest obiectiv. Am schimbat total modul de lucru în cele douăsprezece luni de guvernare în ceea ce privește monitorizarea proiectelor, care se face în mod activ, în teren, așa cum s-a întâmplat și aici. Avem organizate ședințe de lucru săptămânale cu antreprenorii, pentru a identifica problemele și soluționarea lor rapidă. De asemenea, pregătim măsuri de creștere a capacității administrative, singura modalitate care ne garantează că proiectele vor fi implementate în mod profesionist și – foarte important – la termen. Pentru toate proiectele am intensificat ritmul de lucru, iar rezultatele cred că le puteți vedea cu toții, le putem vedea cu toții. În sectorul infrastructurii rutiere de transport, în cele douăsprezece luni de guvernare, iată că am reușit să modernizăm peste 350 de km de rețea de drumuri, din care 90 de km de autostradă noi construiți până la finalul anului vor fi dați în trafic, în guvernarea Ludovic Orban. Peste 180 de km de autostrăzi, drum expres, variantă ocolitoare, drumuri naționale, pentru care am emis ordinele de începere a lucrărilor efectiv, au început lucrările în acest an. Și peste 440 de km de autostrăzi, drum expres, variante ocolitoare, drumuri naționale pentru care am semnat contractele de execuție în acest an. Pentru regiunea București-Ilfov avem în implementare, așa cum bine știți, proiecte majore, precum autostrada A0, cu cele două ramuri, de nord și de sud, un proiect prioritar nu doar pentru București, ci pentru întreaga țară, așa cum bine știți, fiind una dintre verigile lipsă din Coridorul 4 Rutier Paneuropean. Ne-am angajat să finalizăm acest obiectiv, un obiectiv de investiții foarte important, centura de sud, termenul contractual fiind 2023, iar pentru partea de nord, dacă se închid toate contestațiile și proiectul intră în linie dreaptă, sunt șanse să finalizăm cei 50 de km de autostradă în anul 2024. Tot în acest an am reușit să dăm autorizațiile de construire pentru toate cele trei pasaje, de la Berceni, Mogoșoaia și Oltenița și așa cum știți, pe cele trei pasaje, situația arată astfel: Pasajul Mogoșoaia în șase luni a ajuns la un progres fizic de 30%, Oltenița, în patru luni, la un progres fizic de 6%, Berceni, în cinci luni, la un progres fizic de 15%. Sigur că, în cazul Pasajului Domnești, deși lucrurile s-au mișcat în ultima perioadă, l-am preluat cu probleme, cu blocaje pe partea de exproprieri, avem un avans, într-adevăr, de 13% acum, dar un proiect care trebuia implementat încă din anul 2017. Aici lucrurile pot evolua mai bine.
Pentru județul Giurgiu avem câteva proiecte de investiții care au fost deblocate după mulți ani de amânări. Aș începe cu varianta ocolitoare Mihăilești. Am relansat în acest an licitația și vom semna contractul pentru finalizarea construcției variantei ocolitoare de 3,2 km, care a fost lansată pentru prima dată, după cum știți, în anul 2012. A avut două rezilieri la activ pe acest proiect, iar unul cu spectacol, dacă vă amintiți, oferit de un fost ministru care rupea în fața presei contractul de lucrări fără să mai rezolve absolut nimic ulterior. Estimăm că în august 2021 vom recepționa varianta ocolitoare Mihăilești, sigur, în condițiile în care până în 23 noiembrie, peste câteva zile, nu înregistrăm nicio contestație. Un alt proiect important pentru județul Giurgiu, drumul de legătură DN5 cu șoseaua de centură – Podul Prieteniei, în lungime de 5,7 km, are ca scop principal asigurarea conexiunii rutiere între DN5 și punctul de trecere a frontierei de la Giurgiu, pentru care în 21 octombrie 2020 am dat ordinul de începere a lucrărilor. Durata contractului, așa cum prevede contractul, 24 de luni. În 16 octombrie 2020 a fost depusă de către CNAIR aplicația de finanțare a proiectului construcției “Variantă ocolitoare Giurgiu” în vederea obținerii de finanțare nerambursabilă alocată prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. Vom construi cei 12 km de drum național nou, două pasaje peste calea ferată, patru poduri, patru intersecții giratorii și două parcări de scurtă durată. Totodată, două drumuri din județul Giurgiu care au fost mult timp ignorate, DN 5C Giurgiu-Zimnicea și DN 5B Giurgiu-Ghimpați, vor fi incluse în lista obiectivelor de investiții care vor fi finanțate în anul 2021.
Despre proiectele de dezvoltare a infrastructurii feroviare din această zonă o să vă dea vești foarte bune astăzi domnul prim-ministru, căruia îi mulţumesc pentru acest lucru şi pentru faptul că şi-a făcut timp în agenda domniei sale să fie astăzi prezent aici. Așadar, ne propunem să accelerăm toate aceste proiecte pentru dezvoltarea zonelor Giurgiu şi Bucureşti-Ilfov, cele mai dezvoltate din punct de vedere economic şi care nu dispun de o dimensionare adecvată a infrastructurii de transport pentru a prelua fluxurile de persoane şi de mărfuri care tranzitează această regiune, ceea ce conduce, aşa cum bine ştiţi, la aglomerări, mobilitate redusă, timp şi bani pierduți în trafic.
Vă asigur că în următorii patru ani ritmul va fi intensificat, pentru că doar printr-o mobilizare exemplară, prin asigurarea finanțărilor necesare proiectelor şi prin creșterea capacității administrative a statului, vom avea rezultatele dorite şi așteptate de toţi românii.