POLITICĂ, ECONOMIC

Premierul Ludovic Orban pe șantierul drumului expres Craiova-Pitești: Vremea în care proiectele de investiții se derulau în ritm de melc a trecut

Premierul Ludovic Orban, împreună cu ministrului transporturilor, Lucian Bode, și  ministrul Economiei, Virgil Popescu, a efectuat o vizită de lucru la șantierul Drumului Expres Craiova-Pitești.

Oficialii au precizat că lucrurile evoluează pozitiv și speră ca pe unele tronsoane lucrările să fie finalizate chiar înainte de termen.

Declarațiile premierului Ludovic Orban și ale ministrului transporturilor, Lucian Bode.

Lucian Bode: Împreună cu domnul prim-ministru și domnul ministru al economiei, colegii mei din compania de drumuri (CNAIR), stadiul lucrărilor pe cele două șantiere din drumul expres Craiova-Pitești. Am constatat că pe Tronsonul 1 mobilizarea față de ultima vizită pe care am desfășurat-o aici este mult mai bună. Am văzut peste 160 – 163 de utilaje în teren, muncitori mobilizați, un progres fizic dublu față de luna mai, undeva la 11%. Am încredere că odată cu rezolvarea problemelor pe sectorul 1 și 2 din cele trei sectoare din tronsonul 1, cu acele sonde de gaz,  aici, nu mai avem absolut niciun blocaj și tronsonul 1 este în linie dreaptă, cei 17 km neavând niciun blocaj în a se derula. În ceea ce privește tronsonul 2, cei 41 de km cu cele două sectoare –  mă bucur să constat aceeași mobilizare exemplară, mobilizare pe care o dau exemplu în toate șantierele unde merg, pentru toți antreprenorii; avem aici un antreprenor serios, are peste 600 de muncitori mobilizați astăzi pe cele două sectoare din tronsonul 2. Am încredere că atât tronsonul 1, cât și tronsonul 2, se vor finaliza înainte de termenul contractual stabilit – sfârșitul anului 2021.

Suntem astăzi, aici, în această formulă guvernamentală, la un moment special pentru o companie fanion a industriei românești, ALRO Slatina, un moment aniversar, dar și pentru a da o veste bună Olteniei, de aici, de pe șantierul tronsonului 2 Craiova-Pitești și anume: dacă tronsonul 1 și tronsonul 2 sunt în execuție, așa cum am prezentat, în linie dreaptă, de astăzi începând, pot să spun că și tronsonul 3 și tronsonul 4 au intrat în linie dreaptă. Ce înseamnă asta? Înseamnă că și colegii mei din compania de drumuri au desemnat câștigătorul licitației, atât pentru tronsonul 3, cât și pentru tronsonul 4; au finalizat raportul procedurii pentru tronsonul 4, astăzi, și mă bucur să vă anunț acest lucru. Așadar, tronsonul 3 – 670 de milioane de lei plus TVA, 12 luni proiectare, 24 de luni execuție;  tronsonul 4 –  617 milioane de lei plus TVA, 12 luni proiectare, 24 de luni execuție, același antreprenor care execută și tronsonul 2. Mă bucur că și tronsonul 3 și tronsonul 4 au parte de un antreprenor serios. În condițiile în care, în perioada legală în care se pot depune contestații, nu vom avea nicio contestație, estimăm că în a doua parte a lunii iulie vom semna contractul pentru proiectare și execuție atât pentru tronsonul 3, cât și pentru tronsonul 4. Mi-aș dori să nu avem nicio contestație. Le-am cerut colegilor din CNAIR să organizeze impecabil aceste procese de achiziție publică, astfel încât să elimine, dacă se poate, toate motivele pentru care cineva și-ar dori să conteste aceste proceduri, rezultatul procedurii, și să întârziem începerea lucrărilor.

Ludovic Orban: Suntem prezenți pe tronsonul 2 al drumului expres Craiova – Pitești, la cel mai lung pod, un pod de un 1,7 kilometri, care se va termina cam unde se vede dealul respectiv. Este o lucrare de artă extrem de dificil de realizat, o lucrare în curs de edificare și care va asigura traversarea râului Olt în condițiile cele mai bune. Drumul expres Craiova – Pitești este un proiect fundamental. Ca ministru al Transporturilor, în 2008, am semnat memorandumul de înțelegere cu Ford, în care guvernul s-a angajat să realizeze acest proiect de investiții. 12 ani de zile, în care, în cea mai mare parte, la putere a fost PSD, acest proiect a fost ignorat, ținut pe hârtie sau în sertare și mă bucur să văd că prinde viaţă sub ochii noștri, sub ochii mei, în calitate de prim-ministru. Așa cum pentru noi investițiile în infrastructură reprezintă un pilon fundamental al modernizării României, al relansării economice, și proiectul acesta și toate proiectele de investiții în infrastructură vor beneficia de suport total din partea mea, ca premier, și din partea guvernului pe care îl reprezint.

Vremea în care proiectele de investiții se derulau în ritm de melc au trecut. Săptămâna viitoare vom adopta din nou o ordonanță de urgență care să reglementeze procedurile de achiziție și mai ales termenele limită pentru fiecare pas procedural în cursul achiziției. Nu mai putem tolera ceea ce s-a întâmplat de zeci de ani, în care proceduri de achiziție să dureze ani de zile până se ajunge la desemnarea câștigătorului.

Mă bucur că sunt prezent astăzi, cu ocazia care i-a permis ministrului Transporturilor să vă anunțe câștigătorul loturilor 3 și 4 prin, prin care se va finaliza acest drum expres Craiova – Pitești. Sunt convins că nu există temeiuri de contestare și vreau să le transmit un mesaj contestatarilor de profesie, să se lase de acest obicei, pentru că vremea în care, la înțelegere, la conivență cu diverși funcționari de prin minister sau de prin Compania de Autostrăzi se punea la cale torpilarea unor proiecte, a trecut.

De asemenea, în ceea ce privește managementul proiectelor de infrastructură – în cadrul acestui management, există o mobilizare generală din partea tuturor instituțiilor statului, pentru că este normal, realizarea unui proiect presupune foarte multe lucruri: descărcare arheologică, expropriere pentru cauze de utilitate publică, lucrarea de deviere de rețele – de exemplu, pe tronsonul 2 se cheltuiesc 60 de milioane de lei pentru lucrările de deviere a rețelelor care se află pe traseul autostrăzii. Toate procedurile în care sunt implicate instituțiile statului se derulează cu cea mai mare viteză posibilă. Nu mai tolerăm nicio împiedicare a unui proiect de infrastructură care să fie făcută de funcționari sau de conducători de instituții care nu înțeleg că prioritatea zero a României este modernizarea prin investiții în infrastructură de transport, în infrastructura energetică, în infrastructura de sănătate, în infrastructura de comunicații, în infrastructura de educație și în infrastructura agricolă.