POLITICĂ

Preşedintele PLUS, Dacian Cioloş va organiza dezbateri online cu producătorii agricoli

Distribuire articol:

Preşedintele PLUS, Dacian Cioloş, lider al grupului Renew Europe în Parlamentul European, va organiza, în perioada 22 – 26 iunie 2020, ora 19:00 EEST/18:00 CET, o serie de dezbateri online menite să ajute producătorii agricoli din fermele mici şi mijlocii, dar şi consumatorii care sunt în căutarea unor alternative economice durabile.

„La nivel mondial, dar şi în Uniunea Europeană şi în România, există proiecte şi modele de afaceri care colectează, procesează şi comercializează produse alimentare locale, funcţionând în acelaşi timp ca centre de resurse şi asistenţă pentru fermieri.

Există modele de comercializare care au un impact foarte bun nu numai pentru conectarea la piaţă a fermelor mici, dar şi pentru a le sprijini să dezvolte activităţi cu valoare adăugată, concentrându-se pe produse tradiţionale, ecologice sau de calitate sau pe dezvoltarea unor servicii conexe de ecoturism sau agroturism. Însă beneficiile acestor forme de valorificare a produselor sunt mult mai multe: contribuie la menţinerea unei culturi agricole şi gastronomice locale, reflectă şi păstrează tradiţiile specifice unei regiuni, reconectează zonelor urbane şi rurale, având totodată o contribuţie incontestabilă pentru protejarea mediului şi a biodiversităţii. Food Hubs este unul dintre posibilele modele. Această serie de webinarii va aborda dificultăţile şi oportunităţile cu care se întâlnesc aceste modele de afaceri.

Subiectul va fi tratat într-o perspectivă holistică, pornind de la conectarea agriculturii cu industria agroalimentară şi consumatorii, dar luând în considerare şi eforturile de protejare a mediului, lupta împotriva schimbărilor climatice, impactul digitalizării şi imperativul unei dezvoltări durabile a spaţiului rural.

Concluziile acestor dezbateri vor fundamenta politici publice la nivel european şi naţional, care să vină în sprijinul producătorilor agricoli şi consumatorilor, pentru dezvoltarea lanţurilor de aprovizionare locale, directe şi pentru promovarea unui model de consum bazat pe alimente sigure, autentice, de calitate, produse cu respect faţă de natură şi tradiţii”, transmite Dacian Cioloş.

Potrivit liderului PLUS, dezbaterile vor fi structurate astfel:

Panel 1: Perspective Europene

Fermierii sunt parte a soluţiei în lupta împotriva schimbărilor climatice. Pentru a reuşi să punem sistemele alimentare pe un făgaş durabil va trebui să găsim nu numai cele mai bune tehnici de producţie, distribuţie şi desfacere dar şi o nouă paradigmă de consum. Lanţurile alimentare scurte, legătura cât mai strânsă între producători şi consumatori, inovarea şi oportunităţile aduse de noile tehnologii digitale au un rol esenţial pentru un sector agroalimentar durabil. Vom discuta despre viziunea de ansamblu pentru agricultură durabilă, slow food (ca stil de viaţă şi metodologie care contribuie la un consum sustenabil) şi dezvoltare rurală la nivel european. Vom examina cele mai recente politici şi strategii dezbătute la nivel european, de la viitoarea Politica Agricolă Comună, la Pactul Ecologic european (Green Deal) şi recent lansata strategie „De la fermă la furculiţă” (Farm2Fork).

Panel 2: Tranziţie Digitală

Care este rolul şi importanţa digitalizării în agricultură şi sectorul agroalimentar? Vom analiza importanţa componentei digitale în agricultură, în colectare, distribuţie, organizare, comercializare şi promovare. Care sunt noile oportunităţi pentru promovarea acestor modele economice? Ce lecţii putem învăţa în urma Crizei COVID-19 şi ce efecte a avut aceasta asupra pieţei micilor producători agricoli? Vom încerca să identificăm modalităţi prin care să creştem competenţele digitale în sectorul agricol şi vom analiza ce oportunităţi avem la nivel european pentru a face acest lucru.

Panel 3: Inovare şi bune practici internaţionale

Am căutat exemple de bune practici la nivel european, modele de afaceri testate în piaţă, care sprijină, pe de o parte, forme de asociere ale fermierilor mici şi mijlocii, pe de altă parte comercializarea produselor locale şi întărirea relaţiei cu consumatorii. Fiecare organizaţie îşi va prezenta modelul propriu de business, obstacolele şi reţetele proprii de succes.

Panel 4: Food Hub-urile şi consumatorii

Pentru că Food Hub-urile se află la intersecţia între două categorii ţintă, una Business-to-Business (B2B) şi cealaltă Business-to-Consumer (B2C) vom analiza fiecare dintre aceste componente cu specificul ei, cu oportunităţile şi provocările pe care le aduc. În acest panel, vom discuta despre cum să atragem consumatorii către fermele mici şi mijlocii, despre modificarea cererii cu ocazia pandemiei, mutată de la marii distribuitori către lanţurile scurte, şi vom identifica care sunt provocările Food Hub-urilor în relaţia cu consumatorii.

Panel 5: Food Hub-urile şi producătorii

Înainte de concluzii ne vom opri asupra provocărilor cu care se confruntă producătorii agricoli, în special în ecosistemul fermelor mici şi mijlocii. Vom discuta despre resurse, despre cum fac să aibă volume constante ale cererii, competitivitate, calitatea produselor şi legătura cu zona, legislaţie şi finanţare. Vom discuta despre legislaţie şi cum putem crea sisteme de certificare şi control ajustate nevoilor lor, menţinând în acelaşi timp siguranţa, calitatea, autenticitatea şi valoarea alimentelor pe care le produc”.

Dezbaterile vor putea fi urmărite pe reţelele sociale Renew Europe şi Dacian Cioloş.


Distribuire articol: