Un Pilot și patru guverne

Autor: Mirabela Amarandei

Acum trei ani, Guvernul Cioloș introducea un program-pilot în școli, masă caldă pentru preșcolari și pentru elevii din învățământul preuniversitar de stat, gândit să stimuleze participarea la școală a copiilor și, implicit, să reducă abandonul școlar.

Luând în calcul câțiva indicatori clari, Ministerul Educației a cerut atunci inspectoratelor școlare să vină cu propuneri de grădinițe, școli și licee, astfel încât proiectul-pilot să permită și câteva concluzii legate de capacitatea sistemului și a infrastructurii școlare de a integra o posibilă extindere graduală a proiectului. Cele 50 de instituții alese ilustrau diversitatea și particularitățile sistemului preuniversitar.

Iată ce spunea comunicatul Ministerului Educației din octombrie 2016: „O primă categorie din unitățile selectate include școli și grădinițe situate în medii geografice izolate sau greu accesibile – deltă, munte, câmpie (zonă depopulată/zonă greu accesibilă din cauza condițiilor naturale), în medii sociale defavorizate (comunități cu grad mare de vulnerabilitate – populație romă, copii cu părinți plecați la muncă în străinătate și supuși unor forme de abandon parental, copii supuși unor forme de abuz parental prin muncă, abandonului școlii, cutume și mentalități restrictive, în defavoarea minorului) în medii economice sărace.

În cea de-a doua categorie, cu rol de incluziune socială, sunt incluse liceele și colegiile pedagogice, unități de învățământ complexe, care reunesc elevi din toate ciclurile de învățământ: preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Aceste unități de învățământ au și un procent ridicat de elevi proveniți din mediul rural“.

2016- 2018, adică 2 ani școlari încremeniți în proiect. Un Pilot și patru guverne.

Aceasta este (in)capacitatea guvernării de a face politici publice, pentru binele elevilor și al școlii. Ce spunea OUG 92/2017 care reglementa programul pilot în anul școlar 2017-2018, aprobată în Guvernul Tudose? ”(2) La închiderea programului-pilot, la finalul anului școlar 2017-2018, în urma analizei realizate de Ministerul Educației Naționale, pe baza rezultatelor obținute și interpretate lunar, pe parcursul derulării proiectului, la nivelul fiecărui inspectorat școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București, prin hotărâre a Guvernului, se va decide asupra oportunității extinderii acestui program la nivel național, respectiv asupra modalității de implementare“.

Acum judecați și dumneavoastră cum guvernează oamenii aceștia. Ministerul Educației era obligat să facă o evaluare a programului pilot încă de la finalul anului școlar 2016- 2017 și să propună, pe baza rezultatelor de impact (despre care înțelegem din expozeul de astăzi al dnei Dăncilă că sunt îmbucurătoare, proiectul își face simțite rezultatele în comunitățile unde se implementează) extinderea la scară națională a programului.

În 2017, Mihai Tudose semna OUG-ul care spunea că e nevoie de încă un an școlar pentru a putea trage „concluziile finale” asupra eficienței programului.

În proiectul de ordonanță de urgență publicat recent pe website-ul Ministerului Educației, Guvernul spune că evaluarea impactului programului „impune implementarea acestuia o perioadă mai mare de timp, fiind necesară continuarea pilotării cel puțin un ciclu de învățământ”. Știți ce presupune asta, nu? Că anul școlar viitor ne va paște tot o pilotare, dacă vom îndrăzni să credem într-un guvern PSD-ALDE.

Mie mi-a plăcut doamna Viorica Dăncilă astăzi. A dat mai mulți bani pentru program, spune ea. Nu cumva creșterea de buget anunțată triumfalist de la Palatul Victoria ascunde, de fapt, explozia prețurilor la hrană din ultimul an? Nu cumva banii aceștia erau necesari pentru a menține pachetul de hrană la un nivel decent, având în vedere că prețurile alimentelor au crescut și cu 50%?

Și mi-a mai plăcut și dintr-un alt motiv doamna Dăncilă. Cum a explicat ea care sunt efectele pozitive ale programului: „beneficiile aplicării înregistrate ca urmare a aplicării lui până acum, și anume: scăderea abandonului școlar, diminuarea absenteismului și a întârzierilor la prima oră…” (de la minutul 3.50)

articol preluat de pe pagina oficială a Mişcării România Împreună.

Recommended For You

About the Author: Seserman Alin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.