POLITICĂ, ECONOMIC

USR: Număr dublu de transporturi ilegale confirmate în urma apelurilor la 112, comparativ cu anul trecut

Dovadă că în starea de urgenţă s-a furat mai mult lemn. Număr dublu de transporturi ilegale confirmate în urma apelurilor la 112, comparativ cu anul trecut

Numărul transporturilor de lemn confirmate ca fiind ilegale în urma apelurilor făcute de cetăţeni la 112, în perioada martie – mai 2020, este dublu faţă de lunile similare ale anului trecut.

În luna aprilie, unul din patru transporturi de lemn verificate prin apeluri la 112 a fost ilegal, după ce, în luna martie, unul din trei transporturi verificate a fost ilegal! Informaţiile provin dintr-un răspuns al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), transmis în urma unei interpelări oficiale a senatorului USR Mihai Goţiu.

Aceste date îl contrazic pe ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe, care afirma, pe 14 aprilie 2020, că s-au făcut verificări şi că tot ce au sesizat oamenii în spaţiul public ar fi fost transporturi legale! Mai mult ministrul a afirmat că la începutul lui 2020 au fost eliberate cele mai puţine avize de însoţire a materialelor lemnoase din ultimii cinci ani. Practic, deşi au fost avizate legal mai puţine transporturi decât anul trecut, numărul transporturilor ilegale descoperite prin apelarea la 112 s-a dublat!

“Ieri, am primit răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Justiţiei, prin care am solicitat informaţii legate, pe de o parte, de numărul de sesizări penale cu privire la infracţiuni de mediu pentru perioada martie – mai 2020, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, pe de altă parte (tot comparativ, pentru lunile martie – mai 2020, respectiv martie – mai 2019), numărul de apeluri la 112 pentru verificarea legalităţii transporturilor de lemn şi câte dintre acestea au fost confirmate”, transmite senatorul USR Mihai Goţiu.

Numărul sesizărilor cu privire la infracţiuni de mediu e în scădere, dar acest lucru are o altă explicaţie. Într-o perioadă în care majoritatea cetăţenilor au stat în casă, era absolut normal ca numărul sesizărilor să fie în scădere.

ATENŢIE, însă: dacă în aprilie, numărul sesizărilor legate de infracţiunile la regimul silvic este mai mic faţă de aprilie 2019, în luna mai, care cuprinde şi două săptămâni fără stare de urgenţă, se observă o creştere bruscă, atât faţă de luna anterioară (504 faţă de 490), cât şi faţă de luna mai a anului trecut (504 faţă 473). E de aşteptat ca numărul acestora să crească în lunile următoare, în condiţiile în care cele mai multe sesizări vin la un anumit interval de timp DUPĂ comiterea faptelor.

Analizând partea a doua a răspunsului, senatorul USR arată: “Numărul apelurilor la 112 pentru verificarea legalităţii transporturilor de lemn ne oferă, însă, fotografia momentului. Din acest punct de vedere, cifrele nu lasă loc de interpretări contrare:

– Număr mai mare decât DUBLU de cazuri confirmate ca fiind transporturi ilegale de lemn: 70 de cazuri în martie-mai 2020, comparativ cu 34 de cazuri în martie-mai 2019;

– Aproximativ un transport din şase s-a dovedit a fi ilegal în urma verificărilor la 112, în cele trei luni din 2019 (5,88 – 34 de cazuri din 200 de apeluri de verificare), comparativ aproximativ un transport din patru, în cele trei luni din 2020 (4,1 – 70 de cazuri din 292 de apeluri de verificare);

– În luna martie 2020 (prima parte a stării de urgenţă), un transport din trei verificate a fost ILEGAL (24 de cazuri din 75 de apeluri de verificare);

– În luna martie 2020 (stare urgenţă), un transport din patru verificate a fost ILEGAL (30 de cazuri din 125 de apeluri de verificare);

– Conform unei note a MAI, legată de răspuns, statisticile pe luna mai 2020 nu sunt definitive, iar tăierile de păduri s-au redus organic (ieşirea “din sezon”); chiar şi fără aceste completări, numărul transporturilor confirmate ca fiind ilegale în mai 2020 este mai mare decât cel al transporturilor confirmate în mai 2019 (16, respectiv 10).

IMPORTANT DE ŞTIUT: Apelurile la 112 pentru verificarea legalităţii transporturilor de lemn se fac aleatoriu, de către cetăţeni aflaţi în trafic ori pe marginea drumurilor publice, care transmit numărul auto-vehiculului (cap tractor şi/sau remorcă). Din acest punct de vedere cifrele au relevanţă mult mai mare decât cea a controalelor sistematice făcute de autorităţi, în condiţiile unui sistem penetrat de mafia lemnului, care află de aceste controale din timp. Mafia lemnului e informată, de cele mai multe ori, de controalele care se fac, de filtre etc., dar nu are de unde să ştie, din timp, unde, la ce oră şi pentru ce transport solicită cetăţenii controlul prin 112.

Pe 14 aprilie 2020, referindu-se la informaţiile făcute publice de către cetăţeni, Costel Alexe afirma: “Colegii mei au verificat toate imaginile care au putut fi verificate iar concluzia este una singură: toate aveau avize de însoţire în perfectă legalitate.”

“Afirmaţiile făcute de domnul Alexe, comparate cu informaţiile oficiale primite de la MAI, ne arată că cei de la Ministerul Mediului au ratat să verifice taman informaţiile despre transporturile ilegale de lemn şi le-au nimerit doar pe cele legale! Putem crede că e veridică o asemenea situaţie? Au făcut-o intenţionat? Au făcut-o din incompetenţă crasă? Decideţi voi”, întreabă şi afirmă retoric Mihai Goţiu, membru în Comisia pentru Ape şi Păduri din Senatul României.

În perioada stării de urgenţă, parlamentarii USR au solicitat suspendarea exploatărilor de lemn tocmai din cauză că verificarea legalităţii lor era, practic, o misiune imposibilă. Guvernul Orban a refuzat solicitarea USR şi a preferat să catalogheze ca fiind “fake-news” imaginile şi filmările din spaţiul public care indicau faptul că transporturile de lemn s-au intensificat, chiar dacă numărul avizelor legale scăzuse.