USR-PLUS și testul de maturitate al alegerilor locale

Autor: Valentin Naumescu

Oricât ar părea de surprinzător, adevăratul test de maturitate al partidelor noi USR-PLUS nu sunt alegerile europene (anticipasem public cu luni de zile înainte că europarlamentarele vor decurge foarte bine pentru „oamenii noi”), nici referendumurile, nici alegerile prezidențiale (rezultatul de 15% nu e atât de rău pe cât au spus unii) și nici chiar alegerile parlamentare, ci ALEGERILE LOCALE. Și nu e vorba aici doar de alegerea dificilă pe care PLUS și USR vor trebui să o facă între domnii VLAD VOICULESCU și NICUȘOR DAN, doi candidați foarte buni, ci de provocări mult mai grele, în teritoriu.

La toate celelalte alegeri, partidele se pot „ascunde” în județe, orașe și comune sub un slogan național, sub o idee generală rostogolită pe Facebook sau la televiziuni, sub o listă unică națională sau un candidat la nivelul întregii țări, sub aura mai mult sau mai puțin luminoasă a liderilor de la Centru etc. Inclusiv o parte din candidații aleși în Parlamentul European erau/sunt necunoscuți marelui public din România.

Alegerile locale reprezintă însă MOMENTUL ADEVĂRULUI pentru Alianța USR-PLUS. În acest tip de scrutin dur, la nivel local, trebuie să se valideze ca partide puternice. În primul rând, pentru că se va face trecerea de la idei politice generale la CANDIDAȚII DIN TERITORIU și la capacitatea acestora de a atrage voturile comunităților locale.

În urbanul mare, votul politic este încă important (aproximativ 50-60% din ponderea decizională), dar este combinat cu notorietatea candidatului la Primărie. În urbanul mic și în rural, votul politic se estompează aproape complet în favoarea încrederii pe care alegătorii o au în candidații cu nume și prenume ai partidelor. Există, de exemplu, în unele comune, candidați care pot câștiga Primăria indiferent de partidul sub sigla căruia candidează. Sloganul național nu prea mai ține în alegerile locale.

Două aspecte contează în alegerile locale – NOTORIETATEA CANDIDAȚILOR la Primării (căci lista de consilieri locali este „trasă” în sus sau în jos de acești candidați) și ORGANIZAREA TERITORIALĂ A PARTIDELOR. Bineînțeles, un primar în funcție pornește de la cel puțin 25% dar candidatura unor oameni care sunt recunoscuți pe plan local pentru realizările lor ar putea echilibra competiția.

În al doilea rând, ca să obții un scor bun la nivel național trebuie să depui candidaturi ÎN TOATE LOCALITĂȚILE DIN ROMÂNIA (candidați de primari și liste complete de consilieri locali din primul oraș până în ultima comună din județ), știut fiind că orice listă locală de candidați dintr-o comună, oricât de slabă și fără șanse ar fi, tot adună minim 100-200 de voturi, măcar de la rudele și prietenii candidaților, reflectate și pe lista pentru Consiliul Județean, ceea ce prin însumare poate aduce, la redistribuire, un consilier județean în plus. Niciun vot nu trebuie neglijat, niciun orășel și nicio comună. Totul se adună.

Nu am nicio îndoială că partidele mari PNL și PSD vor depune ca de fiecare dată LISTE COMPLETE de candidați (adică numărul de locuri în Consiliul Local respectiv plus 25% rezerve), pentru a-și maximiza numărul de voturi obținute pentru lista Consiliului Județean.

Iată, pe scurt, în ce constă testul de maturitate politică al partidelor la alegerile locale. Este foarte greu pentru partidele noi, care încă nu au candidați cu notorietate și nici organizare teritorială până în ultima comună, să își egaleze propriul scor de la alegerile europene sau prezidențiale, pentru că totul depinde de acoperirea cu liste complete și de forța candidaților pentru Primării.
Mult succes!

Recommended For You

About the Author: Seserman Alin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.