EDUCAŢIE/CULTURĂ

Val de sesizări la CCR în cazul legii care învestește profesorii cu statut de autoritate publică

Val de sesizări la Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea legii care învestește profesorii cu statut de autoritate publică la școală. USR, PNL și Avocatul poporului cer magistraților de la CCR să constate că această lege este neconstituțională și, mai mult decât atât, ar putea da naștere la abuzuri și la dezechilibre în relația profesor-elev.

Potrivit portalului .edupedu. printre motivele invocate în sesizările către CCR se numără:

 –inegalitatea în fața legii între profesorii din învățământul preuniversitar și cei din învățământul universitar, legea fiind aplicată personalului didactic din preuniversitar, astfel, unor categorii de persoane aflate în situații identice, aceeași normă legală se aplică diferit.

dispoziții neclare, ce pot afecta eficiența actului normativ – formulări precum ”similar funcțiilor de autoritate publică”, profesorii care “se bucură de autoritatea de a lua decizii oportune”, “în cursul procedurii judiciare aplicabile”-cadrele didactice dobândesc statutul de autoritate publică, noțiune ce are în cuprindere organe și instituții clare. Unitatea școlară nu este autoritate publică, ci instituție publică, iar autoritatea publică și instituția publică au prerogative și obiective diferite.

-legea cuprinde atît norme din domeniul educației, cât și norme de drept penal și drept procesual penal, ce ar fi trebuit să fie asimilate altor legi – Legea Educației, Codul penal sau Codul de procedură penală, fapt pentru care legea încalcă principiul unicității reglementării

-cadrul didactic este asimilat noțiunii de funcționar public din dreptul penal, ceea ce face ca normele din prezenta lege să dubleze prevederile din Codul Penal, contrar normelor de tehnică legislativă

Aceste sesizări vor fi dezbătute de CCR în data de 18 martie.