LECȚIA DE ISTORIE – Inaugurarea podului de la Cernavodă

La data de 14 septembrie 1895, în prezența regelui Carol I, a avut loc inaugurarea podului de la Cernavodă, pod care era la acea vreme cel mai lung pod din Europa, al treilea pod din lume ca lungime și proiectat de inginerul român Anghel Saligny.

Realizarea podului de la Cernavodă a însemnat utilizarea a două noutăți pe plan tehnic, respectiv utilizarea oțelului turnat (moale) în locul celui pudlat și folosirea pentru prima dată a sistemului de grindă cu zăbrele în consolă, sistem care era foarte avantajos din punct de vedere economic și al rezistenței materialului în cazul structurilor cu deschideri mari. Podul avea cinci mari deschideri, dintre care patru dintre ele aveau 140 de metri, iar cea centrală o lungime de 190 metri, toate având grinzi cu console înalte de 32 metri deasupra pilelor.

Podul se află la 40 metri peste nivelul apelor Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge, iar în continuarea lui a fost construit podul peste Brațul Borcea ce cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri şi un viaduct de 50 metri. Cei peste 4087 metri ce formau aceste poduri constituiau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în Europa şi al treilea ca lungime din lume, iar deschiderea centrală de 190 metri a podului, era cea mai mare din Europa continentală. Costul total al tronsonului de cale ferată Feteşti-Cernavodă, inclusiv podurile, șinele de cale ferată şi staţiile, a fost de peste 35 milioane lei aur, fiind una dintre cele mai mari investiții a României din acea vreme.

Recommended For You

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.